7-А ЛІТЕРАТУРА





                    24.05.2021- 26.05.2021

 ТЕМА: Узагальнення вивченого протягом року.

МЕТА: Повторити , узагальнити , систематизувати вивчене за рік;розвивати естетичний смак,навички критичного , образного мислення, зіставлення, узагальнення,уміння влучно і цікаво висловлюватися;виховувати кращі загальнолюдські моральні якості

1. Пригадайте вивчений програмовий матеріал з української літератури, перегорнувши уважно і вдумливо сторінки підручника.



*   Що вам найбільше запам'яталося, вразило?
*   Що взнали нового , цікавого для вас?
*   Життєві історії яких письменників та їхніх героїв не                 залишили вас байдужими?
*   З якими новими для вас художніми засобами ви                         познайомилися  у цьому році? На прикладі яких художніх       творів і яких авторів   розглянули їх ?
*   Що означає скласти паспорт художнього твору ? Які                 особливості при створенні його для ліричного твору й
     епічного ?
*   Визначте роди й жанри вивчених вами літературних 
     творів.  

2.   Виконати тести :   



3. ЗАВДАННЯ НА ЛІТО. 

Твори , які необхідно  ОБОВ'ЯЗКОВО  прочитати : 



                                   


                               19.05.2021

ТЕМА: Тематичне оцінювання з теми:
              "Ми - українці"(за творами Олега 
               Ольжича , О.Теліги, О.Гавроша,                        А.Малишка)"

МЕТА: Виявити рівень знань, умінь, навичок, здобутих при вивченні даної теми;
розвивати критичне мислення, логіку, уяву;
виховувати відповідальність за результати 
власної навчальної діяльності

1. Виконати контрольний тест доброчесно і        вчасно, тобто сьогодні, 19.05.2021:

               МИ - УКРАЇНЦІ
 




                              17.05.2021

ТЕМА: Пісенна творчість А.Малишка.
Вірш "Стежина".Патріотичні почуття , найвищі духовні цінності в поезії А.Млишка.
    Вірш " Вчителька".Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму , гуманізму , історичної пам'яті.Ліризм поезій
А.Малишка

МЕТА: Поглибити знання про поетичну та пісенну творчість А.Малишка, удосконалити вміння аналізувати поетичні твори, розкривати зміст народнопоетичних символів;розвивати культуру зв'язного мовлення, образне й критичне мислення, 
уміння виділяти художні засоби;
виховувати власну емоційну сферу, найкращі загальнолюдські якості: повагу до рідної домівки, батьків, національних традицій

     Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з пісенною творчістю поета-лірика А.Малишка, який прожив своє життя під девізом " Я серце й душу в пісню переллю".
     Справедливо твердять , що цей поет - від Бога .Його
 поезії, то ніжно схвильовані, як перші слова кохання, то гнівні, сповнені пристрасті ,вибухової сили , не можна сплутати з чиїмось іншими.Мабуть, немає більшої радості для поета та композитора, як почути свою пісню з вуст народу.
     Іноді варто написати один твір, який знайде свою дорогу
до людського серця - і цього уже досить, щоб пізнати безсмертя.Але, як правило, талановита людина має щедру ,
відкриту душу, величезне любляче серце.
    До таких людей , як кажуть, з великої літери , належить Андрій Самійлович Малишко, до пісенної спадщини якого спробуйте  долучитися й ви.

1. Пригадайте вивчене на попередньому уроці  про вірш А.Малишка "Пісня про рушник".



2. Уважно , вдумливо й виразно прочитайте вірш А.Малишка "Стежина"("Чому , сказати, й сам не знаю..."), ст.281.
Які думки , почуття , враження викликав цей вірш у вас ?

3. Прослухайте аудіозапис пісні "Стежина" у виконанні видатного українського співака Дмитра Гнатюка . 
Слова А.Малишка на музику поклав видатний український  композитор Платон Майборода. 



Як змінилися ваші думки , почуття, враження, асоціації  після прослуханого ? Який емоційний вплив на поетичний твір  справляє музика ?Аргументуйте свою відповідь.

4. Виконайте письмово аналіз вірша за  відомою вам схемою.

Стежина ... Кожен її пов'язує з чимось своїм, дуже
 важливим .Кожен її пам'ятає- чи ту, по якій робив перші кроки, чи ту, по якій ходив щодня.Вона у кожного своя.І цю
стежину треба пройти так, щоб, озирнувшись, не соромно було за пройдений шлях.
     Ця стежка  веде кожного у широкий світ. До неї можна повернутися тільки у спогадах.Тож нехай ваша стежина буде світлою , рівною та незмінним залишається почуття вдячності рідному дому , отчому порогу.

5. Уважно , вдумливо й виразно прочитайте вірш А.Малишка "Вчителька"("Чому , сказати, й сам не знаю..."), ст.281 - 282.
Які думки , почуття , враження викликав цей вірш у вас ?

6. Прослухайте аудіозапис пісні "Вчителька" у виконанні видатного українського співака Миколи Кондратюка . 
Слова А.Малишка на музику поклав видатний український  композитор Платон Майборода. 
    Після прослуховування дайте відповідь на запитання :
Що спільне й відмінне у текстах вірша і пісні?
Як ви вважаєте ,  чому це так ?




Як змінилися ваші думки , почуття, враження, асоціації  після прослуханого ? Який емоційний вплив на поетичний твір  справляє музика ?Аргументуйте свою відповідь.

7. Виконайте письмово аналіз вірша за  відомою вам схемою.

А.Малишко завжди був вдячний своїм учителям.
Прислухайтесь до слів великого генія:" Де б не був, де б не шукав дороги , я не забуду вчителя  старого."Адже задаток незвичайного таланту у хлопцеві побачив учитель географії В.Грушецький.Він підтримав поривання Андрія 
вийти на широку дорогу життя.Тому і зберіг А.С.Малишко глибоку повагу і любов у своєму серці до вчителів. 
     " Я шаную і люблю , - писав він,- найбільше одну професію- вчителя.Без вчителя не може людина існувати , без його праці вона буде темною і увесь світ буде  темним , коротким і невтішним стане життя".
    Зворушливою поезією "Вчителька" поет низько вклонився всьому вчительству за його самовіддану працю.
      "Пісню про вчительку" присвятив своїй улюбленій учительці Олені Павлівні Дзіваковській , з якою композитор спілкувався до останніх днів її життя, П.Майборода.
Написавши музику до вірша А.Малишка,він також низько вклонився всім учителям за їхню подвижницьку працю. 

Як ви ставитеся до своїх учителів ? Що ви про них знаєте крім того , що вони викладають конкретний шкільний предмет ?Чи відчуваєте хоча б колись почуття вдячності до їх нелегкої праці ? Чи пам'ятаєте свою першу вчительку?
Про що задуматися вас спонукає вірш А.Малишка  і пісня ?

8. Виконати тести :



9. Підготуватися до тематичного оцінювання з теми :
"Ми - українці"(за творами Олега Ольжича , О.Теліги, О.Гавроша, А.Малишка).





Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/6726451501?pwd=T3JlNllhVDRQMVV2MTlVWUdOUU52dz09


                              28.04.2021

ТЕМА: РЗМ Складання своєї історії пригод з головним героєм - Іваном Силою(письмовий твір)

Мета: Удосконалювати уміння висловлювати свої думки , створювати свою версію розвитку подій з головним героєм вивченого твору; закріпити знання , здобуті на попередніх уроках; розвивати творчу уяву, образне мислення, уміння грамотно висловлювати власні думки, поєднувати їх з фактичним матеріалом; виховувати шану до мистецького слова

1. За прочитаною повістю О.Гавроша " Неймовірні пригоди 
Івана Сили" написати у формі  твору- розповіді власну історію пригод з головним героєм - Іваном Силою.

                     Двадцять восьме квітня
                              Класна робота 
                              Твір - розповідь
                         (Дати заголовок твору )

2.  Відредагований текст твору запишіть у зошиті , коректно його сфотографуйте й надішліть для перевірки 

на адресу :   
                     distprosvita23@gmail.com

                                 ДО УВАГИ !!! 
      РОБОТА МАЄ БУТИ ВИКОНАНА ВЧАСНО
                               І ДОБРОЧЕСНО.


3. Вивчити  на наступний урок вірш А.Малишка "Пісня про рушник" НАПАМ'ЯТЬ .




26 КВІТНЯ -
  МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ
 ПАМ'ЯТІ ЖЕРТВ 
РАДІАЦІЙНИХ АВАРІЙ
 ТА КАТАСТРОФ
                     





                   21.04.2021 - 26.04.2021

ТЕМА: О.Гаврош"Неймовірні пригоди Івана Сили".Повість про пригоди українського силача , який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту ,об'їздив півсвіту , здобувши безліч перемог.Переказ змісту повісті, головні проблеми.
        Іван Сила(Іван Фірцак)- утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
        Морально - етична проблема твору :
добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність

МЕТА: Ознайомитися з історичною довідкою про письменника, уміти переказувати зміст повісті, визначати головні проблеми, характеризувати образи героїв твору; розвивати уміння логічно мислити ,
аргументувати ;виховувати життєствердні ,
оптимістичні настрої , бажання вдосконалювати себе фізично й морально, досягати вершин у житті

1. Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменника Олександра Гавроша, ст. 254.
Скласти письмово план до його біографії й уміти за планом розповісти про нього.


2. Прочитайте уривки з повісті"Неймовірні пригоди Івана Сили", ст.254- 277( у повному обсязі ви мали прочитати цей твір улітку).



3. Осмисліть прочитане , давши усні відповіді на запитання 
№ 4- 10, ст.278.

4. Визначити  тему та ідею, порушені автором проблеми у творі. Записати в зошит.

5. Складіть письмову план - характеристику Івана Сили.

6. Дати письмову відповідь на проблемне  запитання :

У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ АКТУАЛЬНІСТЬ ТВОРУ О.ГАВРОША
" НЕЙМОВІРНІ ПРИГОДИ ІВАНА СИЛИ"?

6. Скласти паспорт твору за схемою:
1) Автор:
2) Назва:
3) Рік видання:
4) Рід літератури: 
5) Жанр літератури: 
6) Дійові особи:
7) Тема:
8) Ідея: 
9) Проблематика:

7. Звірте правильність власних  досліджень , проведених на уроці, підсумуйте вивчене.


8. Перегляньте фільм , створений за повістю О.Гавроша 
" Неймовірні пригоди Івана Сили" і дайте відповідь на запитання : Що спільне й відмінне у повісті й фільмі?



9. Виконати тести :




                                                                   
                                19.04.2021



ТЕМА: РЗМ  Виразне читання віршів 
                       Олега Ольжича
МЕТА: Повторити засвоєні раніше засоби виразного читання , збагачувати словниковий запас , удосконалювати навички виразного читання ; розвивати культуру почуттів, усне мовлення,образне мислення, емоційну сферу; виховувати естетичний смак,патріотизм

1. Засобами виразного читання напам'ять 
донести до слухачів тему, ідею віршів Олега Ольжича,
а також  особливість  поетичних образів, створених ним у ліричних творах.

2. Наступний твір для прочитання  на 21.04 :
О .Гаврош " Неймовірні пригоди Івана Сили".




                                14.04.2021

ТЕМА: Олена Теліга."Сучасникам", "Радість".Ідея оптимізму і життєлюбства у творах.Моральний заповіт нащадкам

МЕТА: Ознайомитися із життєвим шляхом письменнці та її літературною спадщиною;розкрити образ літературного героя в поезіях, удосконалювати вміння аналізувати поетичний твір , творчо сприймати поезію;виховувати національну 
свідомість,почуття любові й поваги до українського народу , української нації

1. . Ознайомитися з короткими відомостями про життя і творчість поета - патріота Олени Теліги, ст.250.
Письмово скласти план до біографії письменниці й уміти розказати про неї.


2. Вдумливо і виразно прочитати вірші"Сучасникам",
"Радість", "Пломінний день"ст.250- 252.

3. Усно дати відповіді на запитання №4-10, ст.253.

4. Виконати письмово аналіз поезій за схемою , тобто скласти паспорти поезій( як ви завжди робили раніше).


5. Виконати тест :  

                           ДО УВАГИ !!! 
 19.04  ВСІМ  ВЧАСНО ПІДКЛЮЧИТСЯ В                                      ЗУМІ. 
ПЕРЕВІРЯТИМЕТЬСЯ ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ НАПАМ'ЯТЬ ВІРША ОЛЕГА ОЛЬЖИЧА " ЗАХОЧЕШ - І БУДЕШ".

 Наступний твір для прочитання  на 21.04 :
О .Гаврош " Неймовірні пригоди Івана Сили".
  



                              12.04.2021

ТЕМА: МИ - УКРАЇНЦІ.Олег Ольжич та 
Олена Теліга - українські національнні герої,
лицарі духу.Олег Ольжич."Захочеш - і будеш"
(із циклу "Незнаному воякові")."Господь багатий нас благословив".Романтичний максималізм, сила духу , життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом

МЕТА: Ознайомитися з епізодами життя поета Олега Ольжича , удосконалювати уміння виразно читати вірші,аналізувати ліричні твори, розкрити громадянські мотиви поезії;виховувати почуття власної гідності , любові до України

1. Ознайомитися з короткими відомостями про життя і творчість поета - патріота Олега Ольжича, ст.247-248.
Письмово скласти план до біографії письменника й уміти розказати про нього.


2. Вдумливо і виразно прочитати вірші"Захочеш- і будеш ",
"Господь багатий нас благословив", ст.248.

3. Усно дати відповіді на запитання №1-10, ст.249.

4. Виконати письмово аналіз поезій за схемою , тобто скласти паспорти поезій( як ви завжди робили раніше).


5. Вивчити напам'ять   вірш "Захочеш - і будеш".

6. Виконати тест :  ОЛЕГ ОЛЬЖИЧ

ДО УВАГИ !!!  Наступний твір для прочитання  на 19.04 :
О .Гаврош " Неймовірні пригоди Івана Сили"
  





                                7.04.2021

ТЕМА: ЛРК Валентин Чемерис.Оповідання 
 " Три секунди на вибір"

МЕТА: Коротко ознайомитися із життєвим і творчим шляхом письменника;
проаналізувати оповідання , уявляючи прочитане ;виховувати почуття відповідальності за свої вчинки

1. Ознайомитися із життєвим і творчим шляхом письменника Дніпропетровщини - Валентином Чемерисом.
Скласти письмово план до біографії і уміти розповісти про нього.

                                  В.ЧЕМЕРИС. БІОГРАФІЯ


2. Прочитати оповідання "Три секунди на вибір ".

3. Дати усно відповіді на запитання :

* Що вас найбільше вразило і чому?

* Як ведуть себе розвідники ?З яким завданням вони ідуть
   у тил ворога?

* Чи вдалою була мандрівка до ворожого табору?

* Чи хотіли наші бійці вбивати гітлерівця?Аргументуйте.

* Що запропонував Тарасов?Він розумів, що це 
   самогубство ? Чому ж все - таки залишився ?

* Як ви розцінюєте його вчинок?Чи не точніше було б                 назвати його  подвигом ?Аргументуйте свою відповідь.

* Поміркуйте над назвою твору.

* Як ви вважаєте, у чому полягає безсмертя людини?

* Чи зберігаються у вашій родині спогади про Другу світову      війну( Велику Вітчизняну війну) ? 
   Як відзначаються дати День Перемоги, День визволення ?

4. Дати письмову відповідь на питання :
* У чому полягає актуальність оповідання В.Чемериса 
    " Три секунди на вибір " ?


5. Виконати тест :






                                5.04.2021

ТЕМА : Тематичне оцінювання з теми :
" Ти знаєш, що ти - людина ..."( за творами
Л.Костенко, В.Симоненка, М.Павленко, 
Л.Пономаренко)

МЕТА: Виявити рівень знань,умінь , навичок з вивченої теми; розвивати пам'ять , увагу, логічне мислення , творчу уяву, вміння під час виконання практичних завдань застосувати набуті знання , формувати кругозір;виховувати відповідальність за результати власної навчальної діяльності 

1. ВИКОНАТИ  ВСІ ( !!! ) КОНТРОЛЬНІ                                         ТЕСТИ :





2.  Підготуватися до наступного уроку літератури рідного краю. Прочитати оповідання В.Чемериса " Три секунди на вибір".




                           31.03.2021

ТЕМА: Л.Пономаренко "Гер переможений".
Загальнолюдська ідея гуманізму та толерантності.Особливості художніх засобів
новели( роль деталей, поєднання різних часових площин)

МЕТА: Ознайомитися з короткими відомостями про життя і творчість письменниці, розкрити ідейний зміст новели, розвивати культуру зв'язного мовлення, творчу уяву, вміння узагальнювати , аналізувати, робити висновки, давати оцінку вчинкам героїв, пояснювати уривки з тексту;
виховувати риси доброти , гуманності , чуйності


1. Ознайомитися коротко про факти з життя і творчості 
письменниці Л.Пономаренко, ст. 243.Скласти плн до біографії й уміти розповісти про письменницю.

2. Нещодавно на уроках зарубіжної літератури ви знайомилися з новелою як жанром літератури, читали твори зарубіжних письменників . А тепер , на сьогоднішньому уроці, познайомитеся з новелою сучасної української письменниці Любов Пономаренко "Гер переможений".
     Актуалізуйте свої знання про новелу в розділі з теорії 
літератури "Новела", визначення та її особливості запишіть в зошит, ст.245.

3. Прочитайте новелу"Гер переможений", ст.243- 245.
Які ваші враження від прочитаного і настрій?Аргументуйте свою відповдь.


4. Для осмислення прочитаного дайте усні відповіді на запитання№ 1- 10.

5. Заповнити письмово  паспорт головного героя твору :

1) Ім'я героя:
2) Портрет героя:
3) Риси характеру:
4) Захоплення:
5) Ставлення до інших людей:
6) Дії та вчинки героя, їх наслідки:
7) Ставлення автора до героя:
8) Ваша думка про персонажа:

6. Виконати тест :



                                                                                                                29.03.2021

ТЕМА: М.Павленко"Русалонька із 7-В..."
Роздуми про сенс людського життя , моральний вибір кожного.Добро і зло
 в повісті , у сучасному світі та в людині

МЕТА: Усвідомити ідеї твору та особливості їхнього художнього втілення; розвивати навички виділення ключових епізодів твору та деталей , оцінювати життєві явища;
виховувати морально - етичні якості

1. На сьогоднішньому уроці ви закінчуєте вивчати повість сучасної української письменниці М.Павленко"Русалонька із 7-В, аба Прокляття роду Кулаківських". 


  2. Визначити проблеми твору , які порушуються  у повісті- казці, скласти паспорт твору, записати  їх у зошит.Для цьогоможна скористатися переглянутим відеоуроком.  

3. Подумайте і визначіть:що виступає добром у творі, а що злом ? Своє розуміння цих понять запишіть у 
 таблицю :" Добро і зло ".


4. Виконати тест:

5. На наступний урок прочитати новелу Л.Пономаренко "Гер переможений", ст. 243-245. Нагадую , що працюємо за підручником О.Авраменко"Українська література", 2016.
                                                                                                         

                              24.02.2021

ТЕМА: В.Симоненко"Ти знаєш, що ти -  людина?", "Гей , нові Колумби й Магеллани". Загальнолюдські цінності та ідеї

МЕТА: Усвідомити ідейно- художнє значення творів у розкритті загальнолюдських проблем;розвивати навички виразного читання віршів, їх аналізування , визначення художніх засобів і з'ясування їхньої ролі в розкритті головної думки; виховувати почуття власної гідності 

Усвідомити своє призначення на землі, розуміти поетичне слово , вчитись аналізувати вірші- завдання цього уроку.

Василь Симоненко жив у таку добу , коли не цінували людини, людської індивідуальності.Усе робилося нібито "для держави", "для світлого майбутнього", незважаючи на "ціну".Але ж "держава"- це не якесь міфічне поняття:
держава складається з тисяч , мільйонів людей,
 особистостей , і саме для них вона має працювати , про них дбати і їх цінувати.Під впливом ідеологічної пропаганди й самі ті люди перестали себе поважати , розуміти свою неповторність та швидкоплинність людського життя.
        В.Симоненко сміливо ламав стереотипи , оспівуючи не полководців, героїв, а простих людей , які творять щоденний подвиг.Особливо емоційно наснаженим , з глибоким філософським підтекстом та широким узагальненням є вірш В. Симоненка "Ти знаєш , що ти- людина?"




1. Виразно і вдумливо прочитати вірш"Ти знаєш, що ти - людина?", ст.239.

2. Дати усно відповіді на запитання № 4-7, ст.240-241.

3. Письмово дати відповідь на проблемне запитання:
У чому історична місія перебування  людини  на землі?

4. Виконати аналіз вірша , засвоївши нові літературні терміни:

ПІДТЕКСТ- це думка і почуття , висловлені автором у тексті не прямо словами , а приховано;вони можуть бути домислені читачем.

РИТОРИЧНЕ ЗАПИТАННЯ- це запитання , яке не потребує відповіді, бо містить у собі одночасно і ствердження.

АНАФОРА- єдинопочаток .

ПОЕТИЧНЕ КІЛЬЦЕ- поетичне обрамлення.

ЛІРИЧНИЙ ГЕРОЙ- це особа, думки й почуття якої виражаються у літературних творах (ст.242)

5. Виразно і вдумливо прочитати вірш"Гей, нові Колумби й Магеллани"", ст.239- 240.

6. Дати усно відповіді на запитання № 8-10, ст241.

7. Дати письмову відповідь на проблемне запитання:
За В.Симоненком, у чому полягає сенс життя людини? А у  чому цей сенс вбачаєте ви?

8. Виконати аналіз вірша "Гей, нові Колумби й Магеллани".

9. Виконати тест :


ДО УВАГИ !!!  На контролі читання:

15.03 - М.Павленко "Русалонька із 7-В , або Прокляття роду               Кулаківських" ( за підручником О.Авраменка 
             " Українська література", 2016 рік). Скачайте 
              посилання на цей підручник і зробіть закладку.






                               22.02.2021

ТЕМА: Василь Симоненко.Коротко про 
митця. Громадянські , патріотичні мотиви його лірики. "Лебеді материнства".
Символічний зміст образів

МЕТА: Ознайомитися із короткими відомостями про життя і творчість поета, 
розвивати навички виразного читання , аналізу поетичного твору;виховувати почуття патріотизму , активну життєву позицію, почуття відповідальності за навколишній світ, оптимістичний світогляд

Науковець, член Спілки журналістів В.Гончаренко писав:
"Василь Симоненко - це народна совість в українському красному письменстві. Симоненко не думав про літературну славу, вона прийшла до нього посмертно й утвердилась навіки".
     Поета називають "витязем української поезії", "лицарем на білому коні"( за словами О.Гончара), що був "сурмачем доби", "спадкоємцем шевченківських рис", самобутнім, непересічним, духовно невичерпним.
      Його поетична спадщина глибинна, мудра, від неї віє 
синівською любов'ю до рідної України.


1. Пригадайте , що вам відомо про життя і творчість В.Симоненка з вивченого в попередніх класах?

2. Ознайомитися коротко з відомостями про письменника, ст.236. Уміти розказати про  поета.




3. Виразно і вдумливо прочитати вірш "Лебеді материнства", ст.237.

Прослухайте пісню у виконанні Раїси Кириченко - золотого голоса України на слова  В.Симоненка .Подумайте, чим відрізняються пісня й вірш?



4. Дати усно відповіді на запитання № 4- 12.

5. Виконати письмово аналіз вірша за схемою.

6. Вивчити вірш В.Симоненка "Лебеді материнства"
                              НАПАМ'ЯТЬ  !!!


7. Виконати тест :




                             17.02.2021

ТЕМА: Л.Костенко" Кольорові миші".Ідея зіткнення неповторності і буденності.Умовна , вигадана ситуація.Образ особливої дівчинки 
Анни.
"Чайка на крижині", " Крила".Ідея глибокого наповнення людини- її "крилатості, що проявляється індивідуально.

МЕТА: Удосконалювати навички аналізу поетичного твору, ознайомитися з життям неординарних особистостей, розуміти зміст і відчувати красу поезії, засвоїти суть поняття "алегоричний образ", коментувати метафоричний підтекст образів; розвивати творчу уяву, образне мислення;виховувати високі моральні якості

1. У вашому підручнику за редакцією О.Авраменка немає 
вірша Л.Костенко "Кольорові миші", передбаченого навчальною  програмою для вивчення. Пропоную вам прочитати його й опрацювати за посиланням :





2. Виконати аналіз вірша за схемою минулого уроку:




1) Рід літератури:
2) Автор вірша:
3) Назва вірша:
4) Жанр вірша за змістом:
5) Тема:
6) Ідея:
7) Художні засоби:
8) Власне ставлення до вірша:

Запам'ятайте цю схему аналізу поетичного твору назавжди!

3.  Опрацюйте статтю підручника з теорії літератури 
"Алегоричний образ", ст.190.Правило запишіть в зошит і запам'ятайте. Ви поповнили скарбничку художніх засобів мови ще одним .Коли будете зараз читати вірші "Чайка на крижині" і "Крила", то будете готові віднайти цей художній засіб і зрозуміти його краще.

4. Вдумливо й виразно прочитайте вірші "Чайка на крижині", "Крила", ст.187- 189.

5. Дайте усно відповіді на запитання підручника:
 № 1- 10 ,ст.188 ;    № 1- 10 , ст.191.

6. Проаналізуйте ці два вірші за схемою пункта 2 .




7. Вірш Л.Костенко "Крила" вивчити напам'ять.




8. Виконати тести :







                                15.02.2021

ТЕМА: Ліна Костенко.Коротко про письменницю. "Дощ полив..."Уявне , фантастичне і реальне в її поезії

МЕТА: Ознайомитися з основними відомостями про життєвий і творчий шлях поетеси,навчитися усвідомлювати мотив  тісного  зв'язку людини з природою, удосконалювати навички виразного читання  поезії; розвивати уміння розповідати про почуття , викликані їх прочитанням,логічне мислення , культуру зв'язного мовлення, спостережливість; виховувати почуття любові до природи , світу, прекрасного

1. Ознайомитися з короткими відомостями про життєвий і творчий шлях Ліни Костенко, ст.186-187.

2. За прочитаною статтею підручника скласти план , записати його в зошит .Уміти розказати про письменницю.




3. Уважно і вдумливо прочитати вірш "Дощ полив",ст.186.

4. Дати усні відповіді на запитаня:

* Яким настроєм пройнята поезія?
* З чим у вас асоціюється літній дощ? Він іде, періщить, бенкетує, шумить, дріботить,підстрибує... Що це ?Він тихий, радісний, сумний, полохливий...Продовжте цей ряд.
 * Як змінюється все довкола після дощу?
* Як би ви образно описали дощ?
* Що у вірші реальне, а що фантастичне чи уявне?
* Знайдіть у першому рядку тавтологію.Яка її роль?Чи є у вірші авторські неологізми?

5. Виконати аналіз вірша "Дощ" за схемою:
1) Рід літератури:
2) Автор вірша:
3) Назва вірша:
4) Жанр вірша за змістом:
5) Тема:
6) Ідея:
7) Художні засоби:
8) Власне ставлення до вірша:





                                  
                               10.02.2021

ТЕМА: Тематичне оцінювання з теми :
"Про минулі часи"( твори Г.Тютюнника),
"Ти  знаєш, що ти людина..."(твори О.Стороженка, Б.Лепкого)

МЕТА: Вчитися розуміти поведінку людини в складній життєвій ситуації, удосконалювати вміння зв'язно висловлювати думки;розвивати навички писемного зв'язного мовлення , творчі здібності, логічне  мислення , уміння зіставляти , узагальнювати , робити власні висновки;
формувати позитивний світогляд;виховувати 
почуття гідності , мужності , прагнення до самовдосконалення, самореалізації в ім'я добра

1. Написати контрольний твір - роздум на одну із тем:

*  Морально- етичні уроки доброти , чуйності , турботи про рідних у повісті Г.Тютюнника "Климко"

* Скарб- узагальнений образ щастя( за творами О.Стороженка , Б.Лепкого)

2. Поради щодо написання твору:

1)Зрозумійте, осмисліть тему майбутнього твору- роздуму.
2) На підставі заголовку до твору визначте його проблему.
3) Сформулюйте тезу , яка б відображала  основну думку твору.
4) Проілюструйте тезу необхідними прикладами або доказами.
5) З'ясуйте послідовність наведення аргументів(доказів).
6) Уживайте вставні слова і словосполучення:
на мою думку, до речі, на жаль, отже, наприклад, таким чином;
речення: я вважаю, мені здається, які виступають засобами зв'язку між частинами роздуму.
7) Висновки, аргументи (докази) намагайтеся виділяти в абзаци.
8) Перевірте написане , виправіть помилки.

3. Написану в чистовому варіанті і  перевірену роботу коректно сфотогафувати і надіслати на електронну адресу:

                 distprosvita23@gmail.com




                                8.02.2021

ТЕМА: Література рідного краю.
Іван  Шаповал " В пошуках скарбів"

МЕТА: Ознайомитися з творчістю письменника, учитися працювати з додатковою літературою; розвивати навички логічного, образного , критичного мислення,уміння аналізувати прочитане;виховувати  шану до видатних краян,читацьку культуру , естетичні смаки

1. Ознайомитися з короткими відомостями про життя письменника І.Шаповала та з  його творчим доробком за 
посиланням:

                       ШАПОВАЛ ІВАН МАКСИМОВИЧ



2. Книга Івана Шаповала " В пошуках скарбів" - данина пам'яті про Дмитра Івановича Яворницького.
    Переглянувши відеофільм , усвідомте  велич особистості 
та багатогранність діяльності головного героя повісті І.Шаповала "В пошуках скарбів". 
    Записати в зошит і запам'ятати  види діяльності Д.Яворницького.


3. Прочитайте розділи з цієї книги за посиланням:


* Як це почалося 
* Легендарний лицар
* У штабі Махна 
* Не для пса ковбаса

4. За прочитаними розповідями з книги скласти різнорівневі
тести і оформити їх належним чином.
    Коли вийдете на навчання в школу , то обов'язково (!!!)
 їх принести .

Упевнена , що окремі розповіді з  книги  Івана Шаповала
 "В пошуках скарбів" не залишать вас байдужими і ви прочитаєте всю цю книгу , щоб краще знати історію своєї 
Батьківщини- прекрасної України та її найвідданіших  синів.


                                 3.02.2021

ТЕМА: Б.Лепкий.Коротко про письменника.
"Мишка(Казка для дітей: для малих і великих)".Актуальні морально- етичні проблеми .Збереження загальнолюдських цінностей- необхідна умова життя в суспільстві.Трагічна і комічна ситуації; їхня
роль у розкритті головної думки , моралі

МЕТА: Ознайомитися із життям і творчістю письменника ;розвивати навички виразного читання , вміння робити висновки, узагальнювати , аналізувати ;виховувати загальнолюдські цінності

1. Ознайомитися з короткими відомостями про життєвий і творчий шлях письменника Б.Лепкого, ст.178- 179.


2. Скласти письмово  план до біографії і уміти розказати про письменника.

3. Виразно і вдумливо прочитайте соціально- побутову казку 
Б.Лепкого "Мишка", ст.183-185.

4.  Скласти паспорт твору "Мишка" за поданим планом :

1) Автор:
2) Назва твору:
3) Жанр :
4) Тема:
5) Ідея:
6) Герої твору:

5. Якими ви уявляєте персонажів твору? Охарактеризуйте героїв твору .

6. З'ясуйте, що можна вважати комічним , а що трагічним у творі? Який вид і засіб  комічного використано ?

7. Виконати тест :     Б.ЛЕПКИЙ "МИШКА"



                                1.02.2021

ТЕМА: О.Стороженко"Скарб".
Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб - узагальнений образ щастя.Повчальний характер оповідання

МЕТА: Удосконалення навичок аналізу художнього твору , головного персонажа, з'ясувати узагальнений образ щастя,
поглибити знання про засоби смішного , розвивати культуру мовленння; виховувати прагнення до активного, повноцінного  способу життя,прищеплювати риси доброти , працьовитості,гуманного ставлення до інших




1. Пригадайте засоби творення смішного , вивчені в попередніх класах на уроках української літератури:




2. Знайдіть в оповіданні О.Стороженка "Скарб" засоби 
комічного , користуючись підказкою з п.1 , і запишіть їх в зошит.

3. Скласти план - характеристику головного героя твору- Павлуся, підтвердивши вибрані риси характеру відповідними цитатами.Записати в зошит.

4. Виконати тест :





                             27.01.2021

ТЕМА:"ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ - ЛЮДИНА..."
Олекса Стороженко.Короткі відомості про автора , його гумористичні твори. Оповідання "Скарб", морально - етичні 
проблеми твору

МЕТА: Ознайомитися з біографією письменника ,  засвоїти ідейно - художній зміст твору, його фольклорну основу, коло проблем, порушених у творі; розвивати навички аналізу, дослідницької роботи , усного мовлення, виразного читання; 
виховувати кращі риси характеру на основі загальнолюдських моральних цінностей


1. Прочитати короткі відомості про життя і творчість письменника  О.Стороженка , ст.170.

2. Скласти план до біографії письменника , записати його в зошит .Уміти розказати про письменника за планом.

3. Виразно і вдумливо прочитати оповідання "Скарб", ст.171-175.

4. Усно дати відповіді на запитання № 1- 11, ст.175-176.

5. Визначити проблеми, які порушує автор у творі, записати їх у зошит.

6. Дати письмову відповідь на запитання:

Що таке щастя і чи в кожного воно різне ?

7. Виконати тест :






                               25.01.2021

ТЕМА: Позакласне читання.Г.Тютюнник 
" Вогник далеко в степу".

МЕТА: Ознайомитися з автобіографічною повістю Г.Тютюнника , допомогти усвідомити ідейно - художню цінність твору, викликати 
інтерес до читання книжок;розвивати навички самостійної роботи з книгою, спостереження над художнім текстом , виділення головного та висловлення власних думок з приводу прочитаного;виховувати гуманні якості людини- чуйність, здатність 
співпереживати 

Про життя повоєнних ремісничат , про цих маленьких трударів нашого народу писалося чимало, але в книжках 
Г.Тютюнника їм пощастило чи не найбільше,- здається , ніде 
їхні переживання не відтворені з таким душевним щемом , з таким психологічним проникненням.(Олесь Гончар)

Книжок про Другу світову війну , нелегкий повоєнний час дуже багато.Перлиною серед них є повість Г.Тютюнника 
"Вогник далеко в степу". "Не писав , а ніби проспівав..."-
сказав автор про неї своєму товаришеві Павлові Малєєву.
      Нехитрі  розповіді головного героя про те, як він з друзями долає щодня вісімнадцять кілометрів дороги в ремісниче училище, щоб принести зі сніданку шматок хліба своїй голодній тітці , зворушують та вражають.У підлітків різні долі , характери та мрії , об'єднує ж їх одне - дружба, готовність допомогти й підтримати , а ще - скалічене голодом і сирітством дитинство, яке змушує навіть малих ставати до верстатів і працювати по- дорослому.Але не тільки це.Герої відчули справжню радість , коли власноруч зробили корисну річ.Відчули задоволення від тяжкої праці...
       Орієнтиром у безмежному книжковому  морі та у виборі цінностей істинних , а не фальшивих стане вам повість Г.Тютюнника "Вогник далеко в степу".


1. Ознайомитися зі стислим переказом автобіографічної повісті Г.Тютюнника "Вогник далеко в степу".



Цю повість можна прочитати в повному обсязі в режимі  онлайн або завантажити  за посиланням :

2. Визначити тему та ідею повісті й записати в зошит.

3.  Скласти письмово анкету "Характеристика головного героя повісті":

1)  Ім'я:
2)  Вік:
3)  Батьки:
4)  Учинки, дії:
5)  Характер:

4.  Висловити своє ставлення до головного героя повісті
(письмово).




Подключиться к конференции Zoom

Идентификатор конференции: 672 645 1501
Код доступа: 555668



                                20.01.2021

ТЕМА: Г.Тютюнник "Климко". Образ Климка.Складання вітального слова на честь літературного героя  або листа до нього.Художні особливості твору(мова персонажів, художня деталь)



МЕТА:  Охарактеризувати образ Климка;
розвивати вміння грамотно висловлювати власні роздуми , спостерження , аргументувати свої твердження , погляди; виховувати важливі гуманні якості людини- чуйність, турботу про ближніх, здатність співпереживати



1.  Дайте усні відповіді на запитання :

* Дайте визначення поняття "характер літературного
 героя".

Як визначити характер того чи іншого літературного героя твору?

*  Що вам відомо про поняття " портрет героя літературного твору"?

*  Для чого письменники в художніх творах описують зовнішність своїх героїв , а іноді зовсім нічого про них не
зазначають?

*  Що потрібно для того , щоб літературний герой був не схематичним , а реальним, живим ? Наведіть приклади.

2. Уважно і вдумливо прочитайте статтю підручника з теорії літератури "Художня деталь", ст. 167. Запишіть у зошит визначення і запам'ятайте його .

3.  Складіть письмову план - характеристику образу Климка:


1) Климко - сирота( поясніть , чому він став сиротою ?)
2) Портрет і зовнішність героя(запишіть, користуючись текстом повісті).
3)  Риси характеру:( запишіть риси характеру хлопчика).
4)  Поведінка і прагнення хлопчика:(запишіть, якою була його поведінка в різних ситуаціях і чого він хотів, тобто прагнув ?).
5)  Значення образу Климка (для кожного з вас).

4. Скласти вітальне слово на честь літературного героя Климка або написати йому листа.

5. Дайте усну  відповідь на проблемні  запитання: Яку людину можна назвати доброю ? А чи можуть мене люди вважати доброю людиною ?Чому ?

6. Виконати тест :        "КЛИМКО-2 "






Людмила Кизим приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.

Тема: 7-А УМЛЗ
Время: 18 янв. 2021 12:25 PM Киев

Подключиться к конференции Zoom

Идентификатор конференции: 672 645 1501
Код доступа: 656668




                                 18.01.2021

ТЕМА: Григір Тютюнник .Повість "Климко".Ідея самопожертви .Морально - етичні уроки доброти, чуйності ,турботи про рідних

МЕТА: Проаналізувати епізоди повісті, у яких персонажі піклуються один про одного; на прикладі стосунків літературних героїв збагнути і засвоїти морально - етичні  уроки
чуйності , турботи про близьких, що їх подає читачеві автор твору;виховувати повагу до рідних та близьких,безкорисливо творити добро


1. Дати усні відповіді на запитання:
Які риси характеру ви найбільше цінуєте в людині?
Чи легко любити людей - рідних, близьких, друзів ?
Чи можна сказати , що любити інших - це жертвувати
       чимось власним ?
*    У чому виявляється ваша турбота про тих , хто поряд ?
*     Чим і як , на ваш погляд, перевіряється дружба ?
*      Які риси характеру Климка роокриваються вже з                      перших сторінок повісті? 
*    Що спонукало Климка податися у далеку і небезпечну               дорогу?

2. Розглянути  взаємозв'язки головного героя повісті Г.Тютюнника"Климко" з іншими персонажами твору , дати 
відповідь на запитання: що їх об'єднує з Климком ?
    Проаналізуйте взаємини Климка з кожним із них, відповідаючи на запитання та ілюструючи відповіді цитатами.

КЛИМКО І ДЯДЬКО КИРИЛО:
1. Як жилося Климкові з дядьком Кирилом ?
2. Як допомагав хлопчик дядькові?
3. Як сприйняв головний  герой смерть рідної людини ?

КЛИМКО І ЗУЛЬФАТ :
1. Які факти доводять , що Климко і Зульфат - справжні друзі ?
2. Чому саме Зульфата автор робить свідком поранення Климка ?

КЛИМКО І НАТАЛЯ МИКОЛАЇВНА:
1. Що зі спогадів Климка ви довідалися про його першу вчительку ?
2. Чим вразила друзів зустріч із Наталею Миколаївною   на
базарі?
3. Як Климко із Зульфатом допомагали вчительці з дитиною вижити ?

КЛИМКО І НЕЗНАЙОМА ДІВЧИНА:
1. Як спочатку поставилася незнайомка до Климка?
2. Як Климко допоміг дівчині урятуватися під час облави ?
3. Які риси хлопчика проявилися у цьому епізоді?

КЛИМКО І ШВЕЦЬ:
1. Яке враження справив на Климка швець?
2. Як втішав хлопця колишній шахтар , зрозумівши, що той у пошуках солі пройшов зайвих 50 кілометрів?

КЛИМКО І ТІТКА МАРИНА:
1. Як ставилася тітка Марина до Климка?
2. Як віддячує хлопець жінці за її добре і чуйне ставлення ?
3. Що пообіцяв Климко тітці, вирушаючи у дорогу?

КЛИМКО І ПОЛОНЕНИЙ - УТІКАЧ
1. Як сталося , що Климка настигла куля?
2. Що міг зробити хлопець, щоб залишитися живим ?

3. Визначити основні думки та морально- етичні уроки повісті, записати їх в зошит.

ОСНОВНІ ДУМКИ:
*засудження війни;
*оспівування героїчних, мужніх учинків людей;
*утвердження гуманізму в стосунках між людьми;
*уславлення доброти, чуйності, здатності до самопожертвизаради інших.

МОРАЛЬНО- ЕТИЧНІ ПРОБЛЕМИ ПОВІСТІ:
*помічати людей, які потребують вашої допомогиі за можливості їх підтримувати;
*не втрачати людської гідності за будь- яких обставин;
*виявляти співчуття і милосердя , бути відповідальним.

4. Скласти і записати в зошит "Пам'ятку добра".

5. Виконати тест:



                                                                                                          
                                                                                             
                                28.12.2020

ТЕМА: Повторення та узагальнення вивченого у першому семестрі

МЕТА: Систематизувати та узагальнити вивчене протягом семестру навчальний матеріал; розвивати пам'ять , увагу, логічне мислення, уміння акумулювати власні знання під час опрацювання завдань, грамотно висловлювати свою думку, формувати світогляд;виховувати почуття пошани до літературного слова , любові до рідного краю, народу, прищеплювати інтерес та відповідальність до наслідків своєї праці

1. Пригадайте , які розділи з української літератури ви вивчили у першому семестрі ? Скористайтеся змістом підручника. Що вам запам'яталося найбільше ?Чому? Аргументуйте свою відповідь.

2. Повторення та узагальнення  вивченого пропонуються  провести у вигляді практичної роботи. 
    Можна зробити різнорівневі  тести до конкретної теми, розділу, твору( на форматі А4 і в файлі) ; а також придумати кросворди , виконати ілюстрації до творів( фарбами !), комікси(на форматі А4 і в файлі); створити буктрейлер до вивчених творів, презантацію  до творчості конкретних письменників, про цікаві факти з їх життя, лепбук, записати на  відео інтерв'ю з однокласниками, друзями чи батьками щодо вивчення літератури чи іншою актуальною для вас темою, екранізівати уривок із вивченого твору.


ЦЕ ЗАВДАННЯ ВИКОНУЄТЬСЯ ОБОВ'ЯЗКОВО , А НЕ 
ЗА БАЖАННЯМ ! ВИБИРАЙТЕ ФОРМУ ЙОГО ВИКОНАННЯ , ЯКА ВАМ НАЙБІЛЬШЕ ПОДОБАЄТЬСЯ.

3. Виконану роботу прислати за електронною адресою

                 distprosvita23@gmail.com

Коли вийдемо на навчання у школу ,тоді , хто виконував роботу не у відеоваріанті,  принесете свої роботи .Поки що я перевірю їх виконання за надісланою вами поштою.

4. Хто не дочитав повість Г.Тютюнника "Климко", ОБОВ'ЯЗКОВО  дочитайте.


                               23.12.2020

ТЕМА: Григір Тютюнник .Коротко про дитинство письменника.Повість "Климко".
Автобіографічна основа твору.Доля дитини у часи воєнного лихоліття

МЕТА: Поглибити знання  про життєвий і творчий шлях письменника , ознайомитися з цікавими фактами біографії ;визначити особливості його таланту ; з'ясувати історію написання повісті; розвивати виразне читання , зв'язне мовлення , логічне мислення, увагу, пам'ять, уміня грамотно висловлювати свої думки; виховувати в собі гуманні якості людини

1. Дайте усні відповіді на запитання:

* Чи подобається вам читати твори про війну? Чому ?

* Коли розпочалася Друга світова війна?

* Яке лихо вона принесла людям?

* Що вам відомо про життєвий і творчий шлях Г.Тютюнника?

* Чи ознайомлювалися ви раніше з його творчістю?

* Чим особливі герої його творів?

2. Прочитати короткі відомості до біографії письменника на ст.126- 127 і скласти план , записавши в зошит. Уміти розказати про письменника.


3. На сьгодні ви мали прочитати повість"Климко".



 Дайте усні відповіді на запитання:

* Чи зацікавила вас повість? Чим?Чому?

* Що ви дізналися про Климка?

* Що змусило Климка вирушити в подорож?

* Знайдіть в тексті опис зовнішності мандрівника.Про що він свідчить?

* Що , на ваш погляд, відчув Климко , залишившись самотнім ?

4. Продовжте речення:

Сьогодні на уроці я зрозумів(-ла), що .....

5. Виконати тест, обмежений у часі до 23 грудня 20.00




                               21.12.2020

ТЕМА:  Література рідного краю

Мета : Ознайомитися з творчістю письменників Дніпропетровщини, розвивати 
навички аналізу тексту, давати  власну оцінку прочитаному,виховувати інтерес до творчості письменників рідного краю

1. Ознайомитися з найвідомішими сучасними  письменниками Дніпропетровщини, переглянувши відеопрезентацію випускниці нашої школи Бровіної Оксани




2. Прослухайте і перегляньте медіатекст , створений випускницею нашої школи Прохорець Вікторією  ,за віршем
"Дніпропетровщина моя !" сучасного поета Дніпропетровщини  Андрія Бабича.


3. Виконайте аналіз цього вірша за схемою у зошиті, а також напишіть свій відгук про цей вірш і творчу роботу В.Прохорець.
 
А ХТО З ВАС  СПРОБУЄ ВИКОНАТИ ПОДІБНУ 
                             ТВОРЧУ РОБОТУ ?
 ЗДИВУЙТЕ МЕНЕ І СВОЇХ ОДНОКЛАСНИКІВ

4. Прочитати повість Г.Тютюнника  "Климко", ст.127- 165.






                            14.12.2020

ТЕМА: Тематичне оцінювання з теми 
"Про минулі часи"( творчість А.Чайковського, М.Стельмаха"Гуси- лебеді летять")

МЕТА: Виявити рівень учнівських знань , умінь, навичок ; розвивати вміння під час виконання практичного завдання застосовувати набуті знання;виховувати  відповідальність за наслідки власної діяльності

1. Виконати контрольний тест, обмежений у часі до 14 грудня 20.00







                                 9.12.2020

ТЕМА:  Образ чутливого до краси Михайлика, його сприйняття життя.Інші образи твору(дід,батьки, подружка Люба)

МЕТА:  Охарактеризувати образи твору,
з'ясувати , як письменник через художнє слово відображає звичаї і традиції українського народу;розвивати логічне і абстрактне мислення , уміння робити висновки; виховувати почуття любові до рідних  та оточуючих людей , риси доброти і порядності 

1. Скласти план- характеристики героїв твору :Михайлика,
його діда, батьків, подружки Люби.


2. Дайте усну відповідь на запитання: Якими були правила сімейного виховання в родині Михайлика ?Свою відповідь аргументуйте прикладами з твору.

3.  Підготуватися до тематечного оцінювання з теми "Про минулі часи"( твори А.Чайковського, М.Стельмаха),
ст. 68 - 125.

4. Почніть читати повість Г.Тютюнника "Климко",
 ст.127- 165.




                               7.12.2020

ТЕМА: М.Стельмах "Гуси- лебеді летять".
Звичаї , традиції українців.Образ гусей- лебедів.Роль художніх засобів та елементів фольклору . Головна думка твору

МЕТА: Ознайомитися зі змістом повісті, звернути особливу увагу на звичаї та традиції нашого народу , на символ образу гусей- лебедів; визначити роль художніх засобів та елементи фольклору у повісті ;виховувати любов до батьків , до рідної землі, малої батьківщини, патріотизм

1. Пригадайте, що на вашу думку , означають поняття 
традиції, звичаї , обряди ?

ТРАДИЦІЯ ( від латинського "передача") - це те, що передається від покоління до покоління як загальноприйняте, загальнообов'язкове, провірене минулим досвідом, необхідне для існування колективу чи держави.

    Мета традиції полягає в тому , щоб закріпити , відтворити в нових поколіннях усталені способи життя , поведінку , мислення.Усі традиції реалізуються через звичаї, свята й обряди.

ЗВИЧАЙ - це те, що стало звичним , засвоєним, що увійшло в ужиток; це масові дії, які відтворюються тривалий час, повсякденний усталений спосіб поведінки, що сформувався історично.

ОБРЯД - узвичаєне, обов'язкове символічне дійство , приурочене до відзначення найбільш важливих подій у житті людського колективу, родини чи навіть конкретно особи.

Український термін обряд походить від слова обряджати , що значить надавати належного вигляду, упорядкувати , прикрашати , робити красивим.

Відмінність між звичаями та обрядами полягає в тому, що звичаїв дотримуються щоденно , а обряди виконують напередодні чи безпосередньо у дні свят.

Упродовж віків різні вірування , традиції й звичаї наших предків стали надійним оберегом пам'яті поколінь .

2. Запишіть в зошит і запам'ятайте значення цих понять.

3. На сьогодні ви вже маєте знати увесь зміст повісті 
М.Стельмаха "Гуси - лебеді летять". То ж подумайте і визначте : які українські народні свята зображені у творі?
Їхні назви  запишіть у зошит .Усно перекажіть ті епізоди , де про них говориться на сторінках повісті.

4.  На уроках літератури ми неодноразово з вами говорили про образи - символи. Пригадайте , опрацювавши статтю з теорії літератури на ст.117 - 118.Прочитане запам'ятайте  й запишіть у зошит. 

5. Дайте усну відповідь на запитання :
  *  Що символізують гуси - лебеді в одноіменній повісті?

  *  Яка роль художніх засобів у творі ?

8.  Свої відповіді звірте за змістом презентації.


9. Виконайте контрольний тест , обмежений у часі до 
                                11 грудня 20.00





                                   2.12.2020

                            
ТЕМА: Михайло Стельмах .Коротко про митця.Його поетичне сприймання світу. "Гуси- лебеді летять"- автобіографічна повість про дитинство.Єдність світу природи 
і світу дитячої душі

МЕТА: Ознайомитися з особою письменника та його творчістю; поглибити знання про жанри епосу, зокрема про розкриття поняття "автобіографічна повість"; виробляти уміння добирати цитати для підтвердження власної думки; грамотно висловлювати свої думки, судження , спостереження; виховувати любов до батьків, до рідної землі, до малої батьківщини

1.  Ознайомитися коротко з життєвим і творчим шляхом 
письменника М.Стельмаха , ст.96- 97.


2. Скласти план до біографії митця і уміти за ним
 переказати .

3. Опрацювати статтю підручника "Автобіографічний твір" з розділу "Теорія літератури", ст.103. Вивчити правило і записати його в зошит, а також визначення епічного жанру 
"повість" :
ПОВІСТЬ- епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом , а за спектром охоплення життєвих явищ і рівнем їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

4.  Цю повість ви мали прочитати влітку, а також попереджені про кінцевий  термін  її прочитання. То ж на сьогодні маєте знати зміст цього твору . 

Серед мальовничої природи минало дитинство Михайлика.Через сприйняття чарівного світу рідного краю відбулося єднання світу природи і світу дитячої душі, які ми будемо спостерігати , працюючи з текстом повісті.

Людина приходить у світ, щоб жити, творити і нести добро.
Пам'ятаймо про те, що кожен з нас є невід'ємною частиною Всесвіту. Світ навколо нас чарівний, квітучий  і радісний. Ми маємо не тільки захоплюватися природою, а й берегти цю чудову й неповторну красу, навчитися жити в гармонії з нею.

5. Дати усні відповіді на запитання  № 1-1- 10, ст.103- 104;
№ 1 - 10, ст.111 - 112.

6.  Виконати контрольний тест, обмежений у часі до
                                     6 грудня 20.00


7. Перегляньте екранізацію повісті М.С тельмаха "Гуси - лебеді летять". Порівняйте , що спільне і відмінне у цих творах мистецтва?Дайте аргументовану відповідь.







                              30.11.2020


ТЕМА: А.Чайковський"За сестрою".
Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. 

Використання фольклорних мотивів (зокрема прийому гіперболізації).Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства,сміливості і винахідливості.
Родинні цінності і патріотизм у творі.

МЕТА: Удосконалювати уміння характеризувати персонажів твору, з'ясувати 
фольклорні мотиви у творі; розвивати образне мовлення; плекати у душах благородство, відповідальність,почуття гордості за героїчне минуле українського народу

1.  Пригадайте, що ви знаєте про козаків ? Коли виникло козацтво?

2.  Поясніть зміст прислів'я:

Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дістається.

3.  Скласти план - характеристику узагальненого образу українського козацтва, зображеного письменником у повісті "За сестрою", звернувши увагу на їхні звичаї, здібності, духовні якості.

4.  За складеною характеристикою образу запорозьких козаків складіть кодекс честі козака.

5.  Скласти план- характеристику до образу Павлуся.

6.  ОБОВ'ЯЗКОВО потрібно прочитати повість М.Стельмаха "Гуси- лебеді летять"( ст.97 - 125) на 7 грудня.



                        

                                25.11.2020  


ТЕМА:  А.Чайковський "За сестрою".
Напружений динамічний сюжет героїко- романтичної повісті


МЕТА:      Ознайомитися з  історичними подіями , відображеними в повісті; розвивати творче мислення, зв'язне мовлення ; виховувати почуття патріотизму , вірності Батьківщині на прикладі родини Судаків

1.  На минулому уроці ви прочитали повістьА.Чайковського
"За сестрою".

2.  Знаючи зміст повісті, визначте сюжет твору.Пригадайте, 
що таке сюжет літературного твору ?


Визначення сюжету літературного твору запишіть в зошит і запам'ятайте.

  3.  Визначте сюжет повісті й перекажіть  його.

   4. Як ви вважаєте , у чому полягає напруженість сюжету             повісті? Які епізоди повісті заставили вас хвилюватися           й     співпереживати героям твору ?Аргументуйте свою           відповідь.                                      


5. Виконати контрольний тест, обмежений у часі до 27 листопада 20.00







                               23.11.2020

ТЕМА: А.Чайковський "За сестрою".Коротко про митця.Відтворення історичних подій у повісті "За сестрою" з позицій гуманізму

ТЕМА:  Ознайомитися з біографією письменника , історичними подіями , відображеними в повісті; розвивати творче мислення, зв'язне мовлення ; виховувати почуття патріотизму , вірності Батьківщині на прикладі родини Судаків

1.  Засвоїти поняття героїко- романтична повість, романтичний герой, композиція художнього твору з розділу "Теорія літератури", ст.94 і записати правила у зошит.

2.  Ознайомитися з біографією письменника Андрія Чайковського, скласти план, записати його в зошит і переказувати за ним.


3.  Прочитати уривки повісті "За сестрою", ст.69- 93.
Уміти відтворити  сюжет повісті.



4.  Виконати визначити тему та ідею повісті, записати в зошит.




                               18.11.2020

ТЕМА:  Позакласне читання.Сучасна патріотчна поезія

МЕТА:   Ознайомитися із сучасною патріотичною поезією ,дослідити причини появи творів патріотичної тематики, простежити розвиток української патріотичної поезії від найдавніших часів до сьогодення, удосконалити уміння аналізувати поетичні твори, виразно читати їх напам'ять;
розвивати власні творчі здібності; задуматися над трагічними уроками  історії нашої держави, виховувати почуття гордості за свій народ, плекати любов до України

1.  Прослухайте пісню Тараса Петриненка " Україна"в авторському виконанні.


2. Усно дайте відповіді на запитання: 

   * Який настрій пісні? Про що вона? Які почуття                          викликає?

  * Що означає вислів "любити Батьківщину"?

  *  Як називають людей, які люблять свою Батьківщину?

  *  Кого називають патріотами?

ПАТРІОТИЗМ - відданність батьківщині та любов до неї, прагнення своїми діями служити її інтересам. 
Слово це  утворилося від грецького, що означає " батьківський, успадкований від батьків".

  *  Пригадайте твори на патріотичну тематику, які ви                  вивчали в попередніх класах. Що об'єднує їх?

  *   Визначте одним реченням головну думку творів на                   патріотичну тематику.

3. Засвоїти поняття "громадянська лірика" і записати в зошит.

ГРОМАДЯНСЬКА (ПАТРІОТИЧНА) ЛІРИКА - це умовна назва ліричних творів, у яких актуалізуються соціальні та національні мотиви.

       Громадянська лірика сприяє формуванню національної свідомості й гідності, утвердженню загальнолюдських цінностей. Це ефективний засіб відродження нації, що завжди було актуальною проблемою українських поетів, які зазнавали переслідувань від чужинських режимів.

4. Гра "Дерево українського роду".

Кожен народ, кожна нація чимось схожі на дерево: якщо глибоке і міцне коріння, то воно  сильне, витривале, здатне протистояти всім буревіям - незгодам. Таке дерево матиме розлогу, пишну крону. Якщо ж коріння підточене шкідниками, дерево хворіє, всихає, гине. Так і народ... 



Запишіть у зошит якомога більше слів , які живлять , мов коріння,наш український рід , допомагають міцно триматися  землі.

*  Чому потрібні такі слова - поняття, як "героїзм",                      "звитяга", "мужність", "відвага", щоб нація мала                    майбутнє?

*  Чи були в історії України моменти, коли рідну землю                потрібно було захищати зі зброєю в руках?

*  А зараз існує такий історичний момент? Аргументуйте            свою відповідь.

5.  Прочитайте вдумливо і виразно вірші випускниці нашої школи Сокол Дарини, з якими вона стала переможцем           ІІ Всеукраїнського конкурсу: "Діти, медіа і мир!"

ПРИВІТ, ВЕСНА!

Я сумувала за тобою …

Мене зима залишила 

одною знову.

Ну, як ти там?

Де ти була і чим займалась?

Мабуть, був довгий шлях,

Тому так довго поверталась?

Ти як, весна?

Чому подряпані коліна?

Егей, весна,що по дорозі 

ти зустріла?

То що, весна ?

Чому так холодно з тобою?

Скажи мені, ти що,

Зустрілася з війною?

Вставай, весна!

І витри сльози, не журися!

Давай, весна! Ану прокинься,

Ну, прокинься!

Вставай, весна!

Я тут…Я поряд. Я з тобою!

Знаєш,весна,я сумувала за тобою.

***

  Я ВІРЮ В ПЕРЕМОГУ!

Ми вже ближче до прірви…

Ми так близько до краю…

Я заплуталась просто …

Я нічого не знаю…

Мене вбило війною…

Розірвало на шмаття…

Я розбита об скелі…

Я забула про щастя!

Мої руки заклякли…

Сльози ллються рікою…

Я об скелі розбита…

Я убита війною!

Моє полумя згасло…

Але іскри лишились!!!

Ми відважно боролись!

Але всі ми втомились…

Це так складно:

Плекати надію

І підтримувать віру

За мить до загину.

Не відступимо ніколи!

Стали, щоб захищати!

Разом знищимо ворога,

Бо нам є, що втрачати!

Ми все ближче до прірви…

Ми так близько до краю…

Але ми переможемо!!!

Я напевно це знаю! 

6. Виконати аналіз вірша, який вам більше сподобався і записати його в зошит.

7. Прослухайте зразки сучасної патріотичної лірики:




         УКРАЇНА - ПОНАД УСЕ !!!
Із цим девізом пішли у доросле життя мої випускники. І мені дуже хочеться , щоб ці слова також стали вашим життєвим девізом.


Нехай це відео Даші Сокол та Чуб Альони  надихає вас любити свою Україну і захищати її.




                          16.11.2020

ТЕМА: РЗМ ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ З ТЕМИ : "ПРО МИНУЛІ ЧАСИ "(ТВОРЧІСТЬ І.ФРАНКА, Т.ШЕВЧЕНКА)

МЕТА: ПЕРЕВІРИТИ ЗНАННЯ , УМІННЯ , НАВИЧКИ УЧНІВ ПИСАТИ ТВОРИ НА ЗАПРОПОНОВАНУ ТЕМУ , УДОСКОНАЛЮВАТИ УМІННЯ ВИСЛОВЛЮВАТИ ВЛАСНІ ДУМКИ; РОЗВИВАТИ ТВОРЧЕ МИСЛЕННЯ ; ВИХОВУВАТИ ПОЧУТТЯ ПАТРІОТИЗМУ
ТА ІНТЕРЕС ДО ІСТОРІЇ НАШОЇ КРАЇНИ

1.  Написати твір - роздум на одну із запропонованих тем :

 *  Повість І.Франка "Захар Беркут" і сучасна Україна

*   Ідейно - тематичне багатство поезії Т.Шевченка (за                   вивченими творами )

                                    ДО УВАГИ !!!
 НАГАДУЮ, ЩО КОНТРОЛЬНА РОБОТА МАЄ БУТИ ВИКОНАНА НА ЗАСАДАХ ДОБРОЧЕСНОСТІ 

2.  Контрольний твір- роздум виконати на окремих подвійних аркушах зошита , підписати прізвище , клас, коректно сфотографувати і надіслати на електронну адресу:
 
                       distprosvita23@gmail.com





                              11.11.2020

ТЕМА: Т.Г.Шевченко."Як умру, то поховайте..."- твір,що єднає минуле, теперішнє, майбутнє.Історія його написання.
Ідея єднання з рідною землею.Мрія про щасливе майбутнє свого народу. Ідея

МЕТА: За допомогою ліричного твору розкрити любов автора до України, його мрії про нову,вільну  країну,віру в перемогу волі,правди, справедливості; удосконалювати навички виразного читання; виховувати повагу до постаті Т.Шевченка як генія українського народу

1.  Ознайомитися з історією написання вірша Т.Г.Шевченка
"Заповіт", ст.64, 66  у рубриці "До речі...".

2. Прочитати виразно вірш "Заповіт", ст.64-65. Які думки і почуття він у вас викликав ?

3.  Виконати письмово аналіз вірша , визначивши його тему та ідею, використавши матеріали презентації.


4.  Прослухайте аудіозапис  виконання класичного  варіанту пісні на слова  вірша Т.Г.Шевченка"Заповіт".


Порівняйте  його з сучасною варіацією.Що спільне , а що відмінне ?







5.  Повторити вивчене в попередніх класах про тему та ідею художнього твору , ст.65-66.Правила записати в зошит і вивчити.

6. Усно дати відповіді на запитання № 4-10, ст.67.

7. Вірш Т.Г.Шевченка "Заповіт " вивчити напам'ять.

8.  Виконати контрольний тест:

ДО УВАГИ !!! Виконання тесту обмежено до 17листопада 20.00 .

9. Підготуватися до тематичної атестації :" Про минулі часи"(творчість І.Франка, Т.Шевченка)







                               09.11.2020

ТЕМА: Т.Г.Шевченко. Балада"Тополя".
Ідея незнищенності справжнього кохання,
краси, вірності.Теорія літератури:балада,
метаморфози,мотив

МЕТА:  Продовжити ознайолюватися з творчістю Т.Г.Шевченка,зосередивши увагу
на його романтичному творі "Тополя";
визначити ідейно- тематичну спрямовність 
твору,проаналізувати казково-фантастичні мотиви,художні засоби, внутрішній світ героїв; розвивати активний словник , уміння грамотно і зв'язно висловлювати власні думки,почуття,спостереження,формувати власний світогляд; виховувати читацький інтерес , повагу до творчості Т.Г.Шевченка,прищеплювати відповідальність за результати власної навчальної діяльності

Т.Г.Шевченко- письменник багатогранний.А починав свою творчість із балад(пригадайте вивчене про балади з уроків зарубіжної літератури).У цьому немає нічого дивного.Адже у його спогадах чарівною квіткою цвіла Україна з її прекрасною природою, оповідями про таємничих істот та перетвореннями ,чудовими ,часто драматичними легендами, піснями та казками.
У перше видання "Кобзаря"(1840р.) увійшла одна з найкращих балад письменника"Тополя".Вона написана на основі народної пісні "Виряджала мати сина...".В ній розповідається , як зла свекруха прокльонами перетворила молоду невістку в гнучке й високе дкрево - тополю.Цю пісню дуже любила й часто співала старша Шевченкова сестра Катерина.

1. Прослухайте аудіозапис народної пісні"Виряджала мати сина...".



2.  Прочитайте баладу Т.Шевченка "Тополя"на ст.59-62.

3.  Порівняйте зміст народної пісні й авторської балади.
Що спільне ,а що  відмінне ? Які емоціїї викликає пісня, а які балада?

4. Дайте усно відповіді на запитання № 1- 7, ст.63-64 .

5.  Визначте тему та ідею балади, запишіть в зошит.

6. Визначте і запишіть у зошит художні засоби, використані автором у творі.

7.  Дайте коротку характеристику героям балади - дівчині, матері, ворожці, запишіть у зошит.

8.  Опрацювати теоретичний матеріал підручника з теорії літератури ,ст. 62- 63.  Засвоїти нові поняття: балада, романтичність, романтичний пейзаж, метаморфози, мотив. Записати в зошит і запам'ятати.

9.  Прослухайте аудіозапис сучасного виконання пісні "Тополя" на слова Т.Шевченка і дайте відповідь на запитання : у чому полягає її актуальність на  сьогодні ?



10.  Виконати контрольний тест:

ДО УВАГИ !!! ЧАС ВИКОНАННЯ ТЕСТУ ОБМЕЖЕНИЙ ДО 19.00





                                     
                                                                  04.11.2020

ТЕМА: Т.Г.Шевченко.Повторення життєпису поета.Вірш "Мені тринадцятий минало..."
Мотив усепереможного життєлюбства, доброти , любові.Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі

МЕТА: Відновити в пам'яті життєпис поета, розкрити значення його творчості для українського народу,ознайомитися з поезією - роздумом про сирітське дитинство,зрозуміти роль контрасту та інших художніх засбів у творі; розвивати навички вдумливого і виразного читання; виховувати почуття гуманізму та оптимізму як головних рушійних сил життя

1.  Пригадайте , що ви пам'ятаєте про життєвий і творчий           шлях Т.Г.Шевченка ?  Продовжіть речення:
     Я ЗНАЮ, ЩО Т.Г.ШЕВЧЕНКО - ЦЕ ..........

2.  Для поглиблення знань про життєпис поета опрацюйте           статтю підручника,ст.54 - 55.

3.  Складіть за цією статтею план для переказу.

4.  Вдумливо і виразно прочитайте вірш - роздум "Мені                тринадцятий минало..." , ст.55- 57. Яке враження на вас 
      справив цей вірш , які емоції викликав ?

5.  Уважно розгляньте репродукцію картини І.Їжакевича 
     "Тарас- пастух" і порівняйте її з сюжетом вірша "Мені            тринадцятий минало ".

6.  Ознайомтесь з новим художнім засобом , який                            називається контраст , прочитавши відомості про нього 
      на ст. 57.Запишіть правило в зошит і запам'ятайте його.

7.  Усно дати відповіді на запитання :


*   На які частини можна поділити твір ?Складіть                         ланцюжок      змін душевного стану маленького                         пастушка.

*   Під віршем стоїть дата його написання - друга половина 
    1847 року, Орська фортеця. На які думки наводить ця              дата, що нового додає до розуміння цього твору?

*    Для змалювання зміни емоційного стану головного героя 
     поезії автор використовує прийом контрасту.Знайдіть
       фрази , у яких згадано кольори , і зробіть висновок.

*     Прийом контрасту передбачає уживання антонімів.
       Відшукайте антоніми у вірші.

8.  Визначити тему та ідею вірша , записати в зошит.

9.  Виконати аналіз вірша за давно відомою вам схемою.

10. Виконати тест :










                        



                                                      02.11.2020

ТЕМА: РЗМ  Проблеми вибору людини у                                 вирішальній ситуації

МЕТА: Виявити глибинні зв'язки історії
              з сучасністю, засвоїти уроки історії,
              літератури; розвивати навички                          аналізу епічного твору, проведення 
              паралелей із власним життєвим 
              досвідом; виховувати патріотичні                      почуття , повагу до батьків,вірність 
              у дружбі та коханні як                                          загальнолюдські морально- етичні
              цінності 

  Життєвий вибір людини - це здатність 
вибирати серед  різних обставин і пропозицій життя. В однакових  ситуаціях  люди чинять по-різному. Кожна людина має власну думку щодо тієї чи іншої проблеми.   Крок , який робить людина , є цілком неприйнятним для іншої. Чому так ?Спробуйте з'ясувати, удавшись до прикладу історичної повісті І.Франка "Захар Беркут ".

1.  Написати твір - роздум на тему :"Від чого залежить вибір       людини ?"

2.  Твір записати у зошиті , попередньо удосконаливши його
      на чернетці .

3.  Коректно сфотографувати написаний твір (розбірливо, 
     охайно, грамотно!) і надіслати за електронною адресою

                     distprosvita23@gmail.com

                                     до 16.00 !!!

ДО УВАГИ !!!   Нагадую про самостійне виконання 
                                       даного виду роботи, дотримання вашої 
                                       особистої доброчесності й порядності.

БАЖАЮ ВСІМ УСПІХУ! ЧЕКАЮ ЦІКАВИХ І ЗМІСТОВНИХ РОБІТ .