16.11.2021
ТЕМА:Означення, додаток , обставина як другорядні члени речення(повторення)
Прикладка як різновид означення.Написання непоширених прикладок через дефіс;прикладки , що беруться в лапки
1. Повторити вивчене про другорядні члени речення і виконати вправи :
§37-38 : вправа 4;
§43-44: вправа 3;
§45-46: вправа 3.
§39- 40: вправа 3.
2. Виконати тести:
11.11.2021
ДО УВАГИ!!!
Факультативне заняття з української мови
ДО УВАГИ !!!
Любі восьмикласники, сьогодні в нашому навчальному закладі проводиться I етап XXII Міжнародного конкурсу ім. Петра Яцика. Запрошую всіх бажаючих узяти в ньому участь.
ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ КОНКУРСНОЇ РОБОТИ:
1. Підписати титульну сторінку в такому вигляді, починаючи з 8 рядка (щоб вище можна було поставити штамп нашого навчального закладу) :
Робота учасника I етапу
XXII Міжнародного конкурсу
ім.Петра Яцика
учня(учениці) 6- А класу
Прізвище, ім'я , по батькові повністю
Дата народження:
Учитель: Кизим Л.О.
2. Робота виконується на подвійних аркушах зошита(зразу можна вкласти в середину ще один подвійний аркуш , щоб вистачило місця для виконання завдань).
3. Умови виконання завдання записуються по ходу їх виконання.
4. УМОВИ КОНКУРСНОГО ЗАВДАННЯ:
1) Напишіть тві- роздум на тему "Мова- це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми її плекатимо"(О.Гончар) . 12 балів
2) Запишіть речення , утворивши від дієслів, що в дужках,дієприслівники.Розставте розділові знаки.Зробіть повний синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови , дайте характеристику всій конструкції, зробіть морфологічний розбір виділеного слова).
Степ (струсити)з себе росу та (зігнати) непримітні тіні горить рівним жовто- зеленим вогнем. 8 балів
3) Словосполучення замініть прислівником, який пишеться через дефіс.
У всякий час, хоч коли.
У якомусь місці, десь.
В окремих місцях, рідко, мало де.
Дуже давно.
Невідомо куди. 5 балів
4. Відредагуйте речення:
1) Ця квітка в букеті сама найкраща.
2) Моя подружка розв'яже любу задачу.
3) Книжний шкаф ми поклали зліва.
4)Треба закрити форточку.
5) Ми вчора не успіли підписати на слідуючий рік газети.
5 балів
Усього - 30 балів
5. Виконану в чистовому варіанті конкурсну роботу коректно сфотографувати й надіслати 10.11.2021 для перевірки на електронну адресу:
distprosvita23@gmail.com
Виконану конкурсну роботу зберегти й принести в ліцей , коли вийдемо з дистанційного навчання.
https://us04web.zoom.us/j/6726451501?pwd=T3JlNllhVDRQMVV2MTlVWUdOUU52dz09#success
9.11.2021
ТЕМА: Підмет і присудок.Способи вираження підмета.Простий і складений присудок(іменний і дієслівний).Способи вираження присудка.Тире між підметом і присудком.Узгодження головних членів речення
МЕТА:Поглибити знання про граматичну основу речення;ознайомитися зі способами вираження підмета і присудка;формувати вміння розрізняти форми вираження присудків ;правильно вживати тире між підметом і присудком, обгрунтовуючи вживання розділових знаків за допомогою вивчених правил; виховувати культуру мовлення
1. Уважно прочитати й запам'ятати правила
§ 30-31, 32-33, 34-35 , а також вдумливо розглянути наведені до них приклади.
2. Виконати вправи:
§ 30-31: 4, 8, 9.2(А,Б) ;
§ 32-33: 3,7, 9.2(А,Б);
§ 34-35: 3,5,7 .
3. Виконати тести:
9.11.2021
ТЕМА: РЗМ Повідомлення на тему про мову, що вимагає зіставлення й узагальнення матеріалу в науковому стилі
МЕТА: Поглибити знання учнів з мовної теми, удосконалювати вміння створювати тексти- розповіді в науковому стилі, володіти лінгвістичною термінологією, розвивати усне монологічне мовлення; виховувати культуру мовлення
1. Пригадайте , що вам відомо про вивчені раніше типи і стилі мовлення ?
Подумайте і дайте відповідь на запитання: яким типом мовлення й у якому стилі треба створити повідомлення на тему "Способи вираження підмета та присудка" ?Аргументуйте свою відповідь. У кого виникли труднощі з відповіддю на це запитання, то скористайтесь таблицями форзацу підручника.
2. Створити усне повідомлення на тему"Способи вираження підмета і присудка" . Для цього необхідно :
* Свідомо вивчити правила § 30-35, уважно розглянувши приклади, наведені в підручнику.
* Скласти письмово план свого усного повідомлення , дібравши до кожного його пункту власні приклади .
* Переказати спочатку кожний пункт свого плану.
* Потім об'єднати послідовно переказ усіх пунктів плану.
* Не забути про висновок, яким має закінчуватися ваше лінгвістичне(мовне) повідомлення.
* Має звучати безперервна зв'язна розповідь на задану тему. Якщо вона не зв'язна, то необхідно попрацювати над її промовою більш старанно.
2.11.2021
ТЕМА: Просте речення.Двоскладне речення.Головні та другорядні члени речення.Речення поширені й непоширені (повторення).Порядок слів у реченні. Логічний наголос
МЕТА: Узагальнити й систематизувати вивчене про просте речення,вміння розбирати речення синтаксично;розвивати логічне і творче мислення; виховувати культуру мовлення
1. Повторення вивченого .Дайте усні відповіді на запитання:
* Яку назву має розділ науки про мову, що вивчає речення і словосполучення?
* Які є речення за будовою? Наведіть приклади.
* Чим відрізняється речення просте від складного?
* Які є речення за складом граматичної основи?
* Чим вони різняться ?Наведіть приклад.
* Які члени речення належать до головних?Дати визначення кожному головному члену речення.
* Які члени речення називаємо другорядними?Дати визначення кожному другорядному члену речення.
* Які речення називаються поширеними і непоширеними?
Якщо виникли труднощі при відповідях, то для їх уникнення зверніться для повторення або вивчення до матеріалу підручника , записів у зошиті, схем на форзаці підручника.На сьогодні ви маєте чітко знати й уміти осмислено давати відповіді на ці запитання.
2. Уважно і вдумливо прочитати правила §23-26, розглянути наведені до них правила.Вивчіть їх і запам'ятайте.
3. Пригадайте , що вам відомо про порядок слів у реченні?Чим відрізняється прямий порядок слів у реченні від зворотного(непрямого)?
При прямому порядку слів підмет стоїть перед присудком, означення - перед означуваним словом , а додаток -
після слова , з яким він пов'язаний за змістом.
При зворотному(непрямому) порядку слів присудок стоїть перед підметом , означення після означуваного слова, додаток - перед словом , з яким він пов'язаний.
ВИВЧІТЬ І ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ ЦІ ПРАВИЛА !
4. Запишіть речення і виконайте завдання:Підкресліть головні і другорядні члени речення.Визначте порядок слів у реченні.Перебудуйте визначений порядок слів у реченні, користуючись правилами, наведеними у попередньому пункті №2. Завершіть виконання повного синтаксичного розбору речень .
1) Невтомна думка виростає увись і вдаль.
2) Зорює ніч над степом голубим.
Що ви помітили у звучанні й образному сприйманні змісту речень з прямим і непрямим порядком слів?
5. Логічний наголос.
Найважливіше за змістом слово під час вимови виділяють посиленням голосу.Таке виділення слова називаємо логічним наголосом.Від того , на яке слово у реченні падає логічний наголос , залежить сприйняття вираженої реченням думки.
Прочитайте речення так , щоб на підкреслені слова падав логічний наголос.З'ясуйте, як у зв'язку з цим міняється зміст кожного речення.
1.Ти читав цю повість?(ПОВІСТЬ, а не роман чи новелу ...)
2. Ти читав цю повість ?(Саме ТУ , а не іншу)
3. Ти читав цю повість ?( ЧИТАВ, а не переглядав її екранізацію чи слухав
аудіокнигу )
6. Ти читав цю повість? ( ТИ читав особисто , а не хтось )
7. Виконати завдання:Подані непоширені речення перетворити на поширені .Утворені речення записати й виконати їх повний синтаксичний розбір.
1) Скрипів клен.
2) Чайки летять.
3) Накрапає дощик.
4) Плаче небо.
5) Листя шелестить.
8. Виконати тест:
2. 11.2021
ТЕМА:Ділові папери.Протокол, особливості його будови.
МЕТА: Ознайомитися з основними вимогами до оформлення протоколу як документа офіційно - ділового стилю(його структурою та мовним оформленням); розвивати мовленнєво- комунікативні вміння складати протоколи відповідно до комунікативного завдання;виховувати пізнавальний інтерес та любов до рідної мови
1. Пригадайте вивчене про типи і стилі мовлення, скориставшись таблицями на форзаці підручника.
2. Дайте усну відповідь на запитання:
* Які особливості офіційно- ділового стилю серед інших стилів мовлення за сферою викорстання, призначення, формою, мовною специфікою ?
* Які види ділових паперів з вивчених ви знаєте?
3. Ознайомитися з основними вимогами до оформлення протоколу як документа офіційно- ділового стилю,
§10, ст.30-31.
4. Усно виконати вправи 1(А,Б), 3.
5. Письмово виконати вправу 2 (вибрати одну із ситуацій).
https://us04web.zoom.us/j/6726451501?pwd=T3JlNllhVDRQMVV2MTlVWUdOUU52dz09#success
21.10.2021
ФАКУЛЬТАТИВНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Головні члени речення.Підмет як головний член речення.Способи вираження простого та складеного підметів
1. Повторити відомості про головні і другорядні члени речення,види простого речення, скориставшись схемою на форзаці підручника.
2. Уважно і вдумливо прочитати правила §30-31 і розглянути таблицю "Способи вираження складеного підмета",ст.80-81.
3. Письмово виконати вправу 1.
4. Визначити головні й другорядні члени речення,
позначити , якою частиною мови виражене кожне слово у реченні:
1) Кожний хотів бачити людське обличчя й чути голос.
2) Микита з Танею поспішали додому.
3) Невідомий ішов просто до землянки.
4) Вулицею неквапно проходили двоє.
5) Вдихати вітер Батьківщини- найвище щастя на землі.
6) Десь далеко з-за діброви лине "кру".
7) Завтра буде краще.
5. Нагадую про необхідність повторювати морфологічні ознаки частин мови та синтаксичний розбір простого речення.
19.10.2021
ТЕМА: Тематичне оцінювання з теми : "Повторення.Словосполучення і речення"
МЕТА: Проконтролювати набутий рівень знань, умінь,навичок з теми;розвивати критичне мислення , пам'ять, увагу; виховувати відповідальність за результати власної навчальної діяльності
1. Виконати контрольні тести :
ДО УВАГИ !!!
Контрольні тести виконуються під час уроку, тому вони обмежені в часі до 13.00.
19.10.2021
ТЕМА: Тренувальні вправи
МЕТА: Повторити вивчене про словосполучення й речення; формувати загальнопізнавальні уміння й навички робити синтаксичний розбір словосполучення й речення;виховувати культуру мовлення
1. Повторити вивчений програмовий матеріал за підручником О.Авраменка "Українська мова", § 16- 26, а також переглянути записи в зошитах факультативних занять, схеми "Члени речення", "Види простого речення" на форзаці №2 підручника.
2. Виконати завдання: §16-17 :вправи 1,4,8;
§18-19 :вправи 2, 4,8;
§20- 21: вправи 2, 7;
§ 23- 24: вправи 1, 3;
§ 25- 26: вправи 3, 9(2 А,В)