ТЕМА:Леся Українка "Давня казка".Ідея вільної творчості, духовної свободи людини.Проблеми і мотиви:роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя, вдячності у ліро- епічній поемі
РЗМ Порівняльна характеристика образів Поета і Бертольда
1. Прочитати історію створення поеми "Давня казка" та особливості її проблематики, ст.95.
2. Прочитати уважно, виразно і вдумливо текст поеми,ст.96-102.
3. Скласти письмово паспорт до поеми "Давня казка" за схемою.
4. Виконати письмово порівняльну характеристику образів Поета і Бертольдо в табличній формі, позначивши спільні риси характеру.
6. На наступний урок підготуватися до тематичного оцінювання з теми "Світ української поезії ( твори Т.Шевченка, Лесі Українки").
8.11.2021
ТЕМА: Леся Українка.Життя поетеси, її мужність і сила.Потужне ліричне начало, романтичність, волелюбність, оптимізм , мрія і дійсність як провідні мотиви її поезії "Хотіла б я піснею стати...".Тема гармонійного поєднання людини з природою
МЕТА: Поглибити знання про життєвий і творчий шлях Лесі Українки;опрацювати ідейно- художній зміст поезій, пов'язуючи їх з життям поетеси, розвивати навички аналізу ліричного твору; виховувати повагу до культурної спадщини рідного народу, прищеплювати любов і пошану до творчості Лесі Українки
1. Пригадайте вивчене з попередніх класів про життя і творчість Лесі Українки .
2. Ім'я поетеси овіяне всенародною любов'ю.Це була людина виняткової мужності і принциповості , духовної краси і мистецького обдарування, її талант виявився у багатьох різновидах літературної діяльності: поезії, драматургії, прозі, літературній критиці й публіцистиці, перекладацькій роботі й фольклористиці.
Про це ви дізнаєтесь, прочитавши статтю підручника "Сила в слові", ст.87- 92.
3. До прочитаної статті скласти письмово план і уміти розповісти про життєвий і творчий шлях Лесі Українки.
4. Усно дати відповіді на запитання №1-4, ст.92.
5. Уважно, виразно і вдумливо прочитати вірші Лесі Українки запитання до них:
* "Давня весна", ст.93 (№ 1-8, ст.93).
* " Хотіла б я піснею стати...", ст.94(№1-1-5),ст.94).
6. Підсумуйте свої знання , переглянувши відеоурок.
7.Скласти письмово паспорт віршів.
8. Вірш "Хотіла б я піснею стати ..." вивчити напам'ять.
ДО УВАГИ !!! Час виконання тестів обмежений одноразовим проходженням їх у часі . Виконуйте завдання вчасно й доброчесно.
10. Для зацікавлених і творчих !!! Пропоную зразок творчої роботи для розгляду й натхнення. Чекаю від вас таких же цікавих і оригінальних робіт .Бажаю всім успіху!
1.11.2021
ТЕМА: Т.Г.Шевченко"Ой три шляхи широкії..." Роздуми автора про плинність, скороминущість людського життя на землі, про її долю
МЕТА: Проаналізувати ідейно- художній зміст поезії в контексті біографії письменника;визначити мотиви її
написання ;розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета;коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки;виховувати любов до творчості Великого Кобзаря , усвідомлювати громадянські позиції людини як одного із проявів духовності
Т.Г.Шевченко.Життєпис поета(участь у Кирило - Мефодієвському братстві, арешт, перебування в казематі, заслання).
"Думи мої, думи мої...".Усвідомлення власної місії поета.
" Мені однаково, чи буду..."Роздуми поета про власну долю, долю України.Аналіз поезії в контексті біографії поета
1. Пригадайте вивчене про життєвий і творчий шлях великого генія і пророка України - Т.Г.Шевченка.
* Які епізоди біографії Т.Г.Шевченка вас найбільше вразили і чому?
* Скласти план - характеристику образу поета за переглянутим фільмом.
2. Прочитати статтю підручника" Разом зі своїм народом - на віки", ст.70- 79.
3. Дати усні відповіді на запитання:
ст.72 № 1-3; ст.74 № 1-2; ст.79 №1-3 ;
4. Скласти план до біографії поета за прочитаною статтею, записати його в зошит .Уміти розказати про життєвий і творчий шлях письменника.
5. Виразно і вдумливо прочитати вірш "Мені однаково, чи буду... ", ст.82.Скласти паспорт до цього вірша за схемою у зошиті.
6. Прослухайте виконання цієї пісні, що стала народною, у класичному виконанні та сучасному.
* Яке виконання пісні вам сподобалося більше і чому?
7. Виразно і вдумливо прочитати вірш "Думи мої, думи мої..." , ст. 83-84.Скласти паспорт до цього вірша за схемою у зошиті.
Т.Г.Шевченко написав декілька віршів з такою ж назвою.Один із них став народною піснею.Прослухайте її у різному виконанні і дайте відповідь на запитання:
* Що спільне й відмінне у звучанні цих музичних творів?
8. Вірш Т.Г.Шевченка " Мені однаково , чи буду..."
перше кохання".Гумористична повість про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі.Аналіз ситуацій та проблем у творі;
переказ найцікавіших епізодів, коментар гумористичних ситуацій.Дитячі проблеми , передані засобами гумору.Характеристика образів Вітька Горобця, Федька Котигорошка, Галі Козачок
МЕТА: Продовжити ознайомлення із сюжетом гумористичної повісті В.Чемериса,
навчитися розрізняти види комічного та засоби художнього втілення, удосконалювати вміння переказувати гумористичні ситуації,
формулювати власні думки щодо проблеми, робити висновки, характеризувати героїв твору, з'ясувати їх мрії, прагнення, вчинки, духовні цінності;розвивати критичне , образне мислення;виховувати культуру спілкування підлітків
1. Пригадайте , вивчене на минулому уроці про життєвий і творчий шлях В.Чемериса, історію створення його гумористичої повісті "Вітька + Галя, або Повість про прше
9. Підготуватися до тематичного оцінювання з тем :
"З української прози"( за творчістю В.Дрозда, Ю.Винничука), " Український гумор"( за творчістю В.Чемериса)
20.04.2021- 29.04.2021
ТЕМА: Ю.Винничук"Місце для дракона".
Повість - казка про сучасний світ, у якому і досі живуть "драконячі закони".Сюжет
твору , переказ найвагоміших епізодів.
Парадокс:дракон Грицько- поет і християнин.Проблематика твору:роздуми про добро і зло, вірність і зраду, доцільність самопожертви.
Алегоричність образів дракона Грицька, пустельника та князя.
МЕТА: Ознайомитися з життям і творчістю письменника; розвивати навички аналізу літературного твору , розкривати особливості повісті - казки, формувати вміння оцінювати людські думки , розуміти алегоричність образів твору; виховувати справжні цінності людського життя, критичне ставлення до себе й інших, прагнення змінити світ на краще
1. Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменника,
ст. 254- 255.
Скласти письмово план до його біографії й уміти за планом розповісти про Ю.Винничука.
2. Прочитайте уривки з повісті- казки "Місце для дракона"
ст.258- 275( у повному обсязі ви мали прочитати цей твір улітку).Пригадайте особливості казки як літературного жанру, знайдіть ці ознаки казки у повісті Ю.Винничука.
3. Осмисліть прочитане , давши усні відповіді на запитання
№ 1- 13, ст.275- 276.
4. Визначити тему та ідею, порушені автором проблеми у творі. Записати в зошит.
5. Складіть письмову план - характеристику дракона Грицька,пустельника, князя.
6. Дати письмову відповідь на проблемне запитання :
У ЧОМУ ПОЛЯГАЄ АКТУАЛЬНІСТЬ ТВОРУ Ю.ВИННИЧУКА ?
6. Скласти паспорт твору за схемою:
1) Автор:
2) Назва:
3) Рік видання:
4) Рід літератури:
5) Жанр літератури:
6) Дійові особи:
7) Тема:
8) Ідея:
9) Проблематика:
7. Звірте правильність власних досліджень , проведених на уроці, підсумуйте вивчене.
6.05 - В.Чемерис "Вітька + Галя, або Повість про перше кохання"( цього твору у підручнику немає,тому знаходьте в інтернеті і вчасно читайте).
13.04.2021- 15.04.2021
ТЕМА: Проблема свободи і неволі , особистості й натовпу , дійсності та мрії,існування людини в суспільстві, її знеосіблення у творі В.Дрозда "Білий кінь Шептало".
Алегоричність образу коня Шептала , його характеристика
МЕТА: Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменника,дослідити проблему існування людини в суспільстві, розкрити алегоричність образу коня Шептала; розвивати уміння аналізувати , робити висновки;виховувати прагнення бути самобутньою особистістю
1. .Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменника,
ст. 243- 245.
Скласти письмово план до його біографії й уміти за планом розповісти про В.Дрозда.
2. Прочитати оповідання В.Дрозда "Білий кінь Шептало",
ст.245- 251.
3. Осмисліть прочитане , давши усні відповіді на запитання
№ 1- 14, ст.251- 252.
4. Визначити композицію оповідання, його тему та ідею, порушені автором проблеми у творі, ст. 252- 253.Записати в зошит.
5. Складіть письмову план - характеристику коня Шептала.
6. Звірте правильність власних досліджень , проведених на уроці, підсумуйте вивчене.
Іншими словами, вам необхідно написати, які ви для себе отримали виховні уроки у набутті життєвого досвіду від
дій і вчинків літературних героїв прочитаних творів
( конкретних героїв кожного твору).
4. Пропоную скористатися пам'яткою для успішного написання твору:
1) Продумайте основну думку твору(ідею) і намагайтеся все підпорядковувати її розкриттю.
2) Продумайте композицію, складіть план або схему твору.
3) Починайте роботу цікавим вступом , пов'язаним з темою.
4) Стежте за логічною послідовністю у викладі матеріалу основної частини.
5) Тему розкривайт глибоко і всебічно , наводьте конкретні факти для підтвердження своїх думок.
6) Правильно цитуйте , але не переобтяжуйте роботу великими цитатами.
7) Пишіть охайно і розбірливо, правильною літературною мовою, просто.
8) Пам'ятайте, що читач має відчувати ваше ставлення до того , про що ви пишете.
9) У висновку постарайтеся зробити замостійні узагальнення.
5. Написання твору - роздуму:
Восьме квітня
Класна робота
Тематичне оцінювання з теми:"З української прози"( за
творчістю М.Коцюбинського, О.Довженка, Н.Бічуї)
Твір- роздум
Моральні уроки літературних героїв ( за творами
М.Коцюбинського, О.Довженка, Н.Бічуї)
6. Написаний і перевірений твір коректно сфотографувати
й надіслати на електронну адресу вчасно
distprosvita23@gmail.com
ДО УВАГИ !!! Нагадую про доброчесність
виконання завдання
6.04.2021
ТЕМА: РЗМ Дискусія про труднощі дорослішання , осмислення важливості моральних чеснот у житті людини, дружби та підтримки батьків
МЕТА: Удосконалювати вміння переказувати сюжет твору , пояснювати особливості його проблематики; розвивати уміння висловлювати власні думки з приводу прочитаного ; виховувати чесність, відповідальність, почуття власної гідності, вірність у дружбі
Доки ми почуваємось дітьми ?Допоки щиро радіємо святам, страждаємо від того , що нас не розуміють інші, дратуємось від того , що з нами не радяться дорослі, ставлять у певні рамки і вирішують робити те, що вважають вигідним старшим і сильнішим за нас?Але ж кому хочеться надовго залишатись у дитинстві ?Людина ж повинна рости !
У житті підлітків настає момент , коли вже неможливо бути безтурботним , як у ранньому дитинстві.Разом з випробуванням на міцність дружби , на чесність стосунків , на осягнення людського призначення настає дорослість...
У повісті "Шпага Славка Беркути " Ніна Бічуя розкриває ряд проблем , на які немає однозначної відповіді, однак оминати їх не варто.Вважаю, що у вас також виникли запитання , на які б хотіли почути відповідь.Запрошую вас подискутувати.Прошу всіх бути активними.
1. Засвоєння лексичного значення слова :
ДИСКУСІЯ - (від латинського - розгляд, дослідження)-
широке , публічне обговорення якогось спрного питання на зборах, у пресі; спір, суперечка окремих осіб.
ДИСКУТУВАТИ - брати участь у дискусії.
ДИСКУСІЙНИЙ -той, що підлягає обговоренню.
2. Пригадайте основні правила культури мовлення у спілкуванні:
3. На попередньому уроці вам було запропоновано підготуватися до сьогоднішньої дискусії , щоб дати відповіді на такі проблемні запитання, погляд на які зовсім неоднозначний і потребує обговорення , тобто дискусії:
1) Чи сформувався Славко Беркута як особистість ?
2) З якими проблемами стикаються ваші однолітки в повісті, в сучасному світі і з якими проблемами стикаєтесь конкретно ви самі?
5. Підготуватися до тематичного оцінювання з теми :
" З української прози"(за творчістю М.Коцюбинського,
О.Довженка, Н.Бічуї)
6. Наступний твір для прочитання :
В.Дрозд " Білий кінь Шептало".
1.04.2021
ТЕМА: Н.Бічуя "Шпага Славка Беркути".
Образи Славка Беркути, Юлька Ващука ,
Стефка Вуса, Лілі Теслюк."Максимальне
навантаження "як вияв моральності та
відповідальності у житті.Проблема особистості у сучасному світі
МЕТА: Удосконалювати вміння переказувати сюжет твору , пояснювати особливості його проблематики; розвивати уміння висловлювати власні думки з приводу прочитаного ; виховувати чесність, відповідальність, почуття власної гідності, вірність у дружбі
Ви , напевно, помітили, що художні твори не тільки дають естетичне задоволення , а й спонукають нас замислитися над проблемами реального життя :над вибором друзів,
власними вчинками, ставленням до навколишніх.Читаючи
повість Н.Бічуї, ви співпереживали персонажам, були свідками непередбачуваних подій , потрапляли в складні ситуації, знаходили вихід із них...
Герої твору відомої письменниці- ваші однолітки, які не бояться змінювати світ на краще, своєю поведінкою вони доводять, що кожен учинок людини впливає на її долю.
Ваше завдання на сьогоднішньому уроці- виявити проблеми становлення особистості в сучасному світі.
Характеризуючи персонажів повісті , ви дослідите , як перемогти життєві труднощі, вистояти перед випробуваннями, протистояти брехні, несправедливим звинувачення і при цьому не втратити віру в добро і справедливість.
1. Озвучте свої асоціації до слова особистість .
ОСОБИСТІСТЬ- конкретна людина з погляду культури, особливостей характеру, поведінки та ін.Синоніми : індивідуальність, особа.
4. На наступний урок РЗМ підготуватися дати відповіді на такі запитання :
1) Чи сформувався Славко Беркута як особистість ?
2) З якими проблемами стикаються ваші однолітки в повісті, в сучасному світі і з якими проблемами стикаєтесь конкретно ви самі?
ДО УВАГИ !!! НЕПРИПУСТИМО ПІД ЧАС УРОКУ І НЕ ТІЛЬКИ СПІЛКУВАТИСЯ НЕЦЕНЗУРНОЮ ЛЕКСИКОЮ !!!
ТРАНСЛЯЦІЯ УРОКУ ПРИПИНЕНА .
30.03.2021
ТЕМА: Н.Бічуя "Шпага Славка Беркути".
Повість про школу й проблеми дорослішання, про роль батьків у вихованні дітей.Сюжет твору .Особливості композиції
МЕТА: Коротко ознайомитися зі сторінками життя та творчості письменниці Н.Бічуї, удосконалювати уміння переказувати сюжет твору , пояснювати осоюливості його проблематики; розвивати уміння висловлювати власні думки з приводу прочитаного ; виховувати чесність, відповідальність, почуття власної гідності, вірність у дружбі
1.Ознайомитися з життєвим і творчим шляхом письменниці,
ст. 220- 221.
Скласти письмово план до її біографії і уміти за планом розповісти про Н.Бічую.
2. На сьогодні ви мали прочитати повість Н.Бічуї "Шпага Славка Беркути". Цей твір був заданий для прочитання влітку.Якщо на сьогодні він не прочитаний, то прочитайте
негаючись, ст. 221- 240.
3. Скласти простий план до розділів повісті і переказати за ним зміст.
4. Літературний диктант "Перевір себе". Повторіть засвоєння вами літературних правил. За необхідності запишіть їх в зошит і запам'ятайте надалі.
Іван Карпенко - Карий .Короткі відомості про життя і творчість видатного українського драматурга.Трагікомедія "Сто тисяч"- класичний взірець українського " театру корифеїв"
1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника , ст.140- 150 і уміти відповісти на контрольні запитання після статей.
2. Вивчити і записати літературні правила.
3. Уміти розказати про "театр корифеїв".
4. Знати життєвий і творчий шлях драматурга І.Карпенка - Карого, скласти письмово план до біографії.
5. Знати зміст п'єси "Сто тисяч".
21.01.2021
ТЕМА: І.Малкович "З янголом на плечі",
" З нічних молитов"
МЕТА: Ознайомитися із біографічними даними та творчістю І.Малковича- видатного митця слова , його громадською діяльністю,
з'ясувати провідні мотиви його віршів , проаналізувати їх ідейно- художній зміст, визначити художні засоби в поезіях ; розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять ,увагу, спостережливість, уміння аналізувати прихований зміст творів поета,
вчитися глибоко сприймати красу, ідейно- художню цінність творів; виховувати почуття пошани до творчості письменника, любов до позії, гуманне ставлення до людей
1. Ознайомитися з короткими відомостями про Івана Малковича, ст.132. Записати в зошит і уміти про нього розповісти.
2. Виразно і вдумливо прочитати вірш "З янголом на плечі", ст.132.
Пісню на слова І.Малковича виконує автор музики
Марія Бурмака :
А тепер прослухайте її у виконанні музичного гурту
" Плач Єремії " :
Який з варіантів виконання вам сподобався більше?
Чому?
3. Дати усно відповіді на запитання № 1- 8, ст.133.
4. Створити паспорт вірша.
5. Виразно і вдумливо прочитати вірш "З нічних молитов", ст.133.
6. Дати усно відповіді на запитання № 1- 5, ст.133.
ТМА: Світ української поезії.Із сучасної поезії (продовження).Розмаїття сучасної
лірики .Глибоке бачення поетами - сучасниками проблем української мови, національної культури ; прагнення зазирнути у світ душі звичайної людини , осмислити її призначення та сенс життя.Поєднання в поезіях глибинної історичності бачення світу
з відчуттям сучасної присутності в ньому.
Василь Герасим'юк "Чоловічий танець".
МЕТА: Ознайомитися із життєвим і творчим шляхом Василя Герасим'юка, здійснити ідейно- художній аналіз його поезії, пояснити алегоричність поетичного образу;удосконалювати вміння виразно читати поетичні твори ;виховувати почуття пошани до творчої спадщини поета , прищеплювати естетичний смак, любов до краси поетичного слова
1. Ознайомитися з короткими відомостями про В.Герасим'юка, ст.130.Записати в зошит і уміти про нього розповісти.
2. Виразно і вдумливо прочитати вірш "Аркан", ст.130.
А потім переглянути відео про історію створення цього чоловічого танцю і як його танцює знаменитий у всьому світі ансамбль пісні і танцю імені Г.Верьовки.
3. Дати усно відповіді на запитання № 1- 7, ст.131.
МЕТА: Ознайомитися із сучасною патріотичною поезією ,дослідити причини появи творів патріотичної тематики, простежити розвиток української патріотичної поезії від найдавніших часів до сьогодення, удосконалити уміння аналізувати поетичні твори, виразно читати їх напам'ять;
розвивати власні творчі здібності; задуматися над трагічними уроками історії нашої держави, виховувати почуття гордості за свій народ, плекати любов до України
1. Прослухайте пісню Тараса Петриненка " Україна"в авторському виконанні.
2. Усно дайте відповіді на запитання:
* Який настрій пісні? Про що вона? Які почуття викликає?
* Що означає вислів "любити Батьківщину"?
* Як називають людей, які люблять свою Батьківщину?
* Кого називають патріотами?
ПАТРІОТИЗМ - відданність батьківщині та любов до неї, прагнення своїми діями служити її інтересам.
Слово це утворилося від грецького, що означає " батьківський, успадкований від батьків".
* Пригадайте твори на патріотичну тематику, які ви вивчали в попередніх класах. Що об'єднує їх?
* Визначте одним реченням головну думку творів на патріотичну тематику.
3. Засвоїти поняття "громадянська лірика" і записати в зошит.
ГРОМАДЯНСЬКА (ПАТРІОТИЧНА) ЛІРИКА - це умовна назва ліричних творів, у яких актуалізуються соціальні та національні мотиви.
Громадянська лірика сприяє формуванню національної свідомості й гідності, утвердженню загальнолюдських цінностей. Це ефективний засіб відродження нації, що завжди було актуальною проблемою українських поетів, які зазнавали переслідувань від чужинських режимів.
4. Гра "Дерево українського роду".
Кожен народ, кожна нація чимось схожі на дерево: якщо глибоке і міцне коріння, то воно сильне, витривале, здатне протистояти всім буревіям - незгодам. Таке дерево матиме розлогу, пишну крону. Якщо ж коріння підточене шкідниками, дерево хворіє, всихає, гине. Так і народ...
Запишіть у зошит якомога більше слів , які живлять , мов коріння,наш український рід , допомагають міцно триматися землі.
* Чому потрібні такі слова - поняття, як "героїзм", "звитяга", "мужність", "відвага", щоб нація мала майбутнє?
* Чи були в історії України моменти, коли рідну землю потрібно було захищати зі зброєю в руках?
* А зараз існує такий історичний момент? Аргументуйте свою відповідь.
5. Прочитайте вдумливо і виразно вірші випускниці нашої школи Сокол Дарини, з якими вона стала переможцем ІІ Всеукраїнського конкурсу: "Діти, медіа і мир!"
ПРИВІТ, ВЕСНА!
Я сумувала за тобою …
Мене зима залишила
одною знову.
Ну, як ти там?
Де ти була і чим займалась?
Мабуть, був довгий шлях,
Тому так довго поверталась?
Ти як, весна?
Чому подряпані коліна?
Егей, весна,що по дорозі
ти зустріла?
То що, весна ?
Чому так холодно з тобою?
Скажи мені, ти що,
Зустрілася з війною?
Вставай, весна!
І витри сльози, не журися!
Давай, весна! Ану прокинься,
Ну, прокинься!
Вставай, весна!
Я тут…Я поряд. Я з тобою!
Знаєш,весна,я сумувала за тобою.
***
Я ВІРЮ В ПЕРЕМОГУ!
Ми вже ближче до прірви…
Ми так близько до краю…
Я заплуталась просто …
Я нічого не знаю…
Мене вбило війною…
Розірвало на шмаття…
Я розбита об скелі…
Я забула про щастя!
Мої руки заклякли…
Сльози ллються рікою…
Я об скелі розбита…
Я убита війною!
Моє полум’я згасло…
Але іскри лишились!!!
Ми відважно боролись!
Але всі ми втомились…
Це так складно:
Плекати надію
І підтримувать віру
За мить до загину.
Не відступимо ніколи!
Стали, щоб захищати!
Разом знищимо ворога,
Бо нам є, що втрачати!
Ми все ближче до прірви…
Ми так близько до краю…
Але ми переможемо!!!
Я напевно це знаю!
6. Виконати аналіз вірша, який вам більше сподобався і записати його в зошит.
7. Прослухайте зразки сучасної патріотичної лірики:
УКРАЇНА - ПОНАД УСЕ !!!
Із цим девізом пішли у доросле життя мої випускники. І мені дуже хочеться , щоб ці слова також стали вашим життєвим девізом.
Нехай це відео Даші Сокол та Чуб Альони надихає вас любити свою Україну і захищати її.